lauantai 13. toukokuuta 2017

Vene runkokatsastettu

Sain tänään runkokatsastettua veneen samalla, kun laiteltiin kuomua paikalleen.

Kävin kotimatkalla ostamassa parit uudet 0,5kg runkosinkit kuluneiden tilalle.
Uusi tasovahdillinen ja pakkoajon mahdollistava pilssipumppukin tarttui kaupasta kainaloon. Tämä on ajatuksena asentaa moottoritilaan.

Käytin otsonoinnin aikana kaikki lattialevyt molemmista hyteistä irti ja siivosin pilssitilat kauttaaltaan.
Otsonointilaite hurisee vielä kirjoitushetkellä takahytissä. Etuhytti on kertaalleen otsonoitu.
Ennen otsonointia on imuroitu, sekä luututtu. Otsonoinnin jälkeen tulee tehtyä sama siivoushomma uudelleen.
Vene ei haise, mutta haluan sen pysyvän mahdollisimman pitkään hyväkuntoisena ja siistinä. Otsonointia harvempi veneisiinsä tekee ja omalla kohdallani se on helppo toteuttaa, siis miksipä ei...Pysyypähän hajuttomana ja homeettomana.

Kyselin veistämöltä kattoluukkua, mutta päätin tehdä sen itse uudelleen.

Lähetin tarjouspyynnön kattoluukun "pleksistä" samaan firmaan, mistä ostin ex-veneen ikkunat valmiiksi muotoonleikattuina.
Hinnan + palveluasenteen oltua jälleen kohdallaan meni kattoluukku samantien tilaukseen.

Uusi luukku tulee tummennetusta uv-kestävästä polykarbonaatista.
Mietin kirkasta/ tummennettua vaihtoehtoa ja tummennettu vei voiton.

Laitan uuteen kattoluukkuun veneessä jo nyt isossa luukussa kapteenin paikalla olevan pikkuluukun.
Sateella on tarvittaessa mukavampi kurkistella pienemmästä luukusta.

Luukun koko on tehtaalta tullessa ollut 193,5cm*95cm*5mm. Uusi luukku tulee olemaan 15cm pidempi (193,5*110), sillä haluan kattoluukun aukon tulevan reilusti sateelta suojaan.
Uusi luukku mahtuu avautumaan alkuperäisen verran, uudesta pituudesta huolimatta.

Luukunvaihdosta varmaan oma juttunsa tuonnenpana.

Sisävalojen polttimot ovat BA15D-tyyppisiä, joten 10kpl pakkaus hehkulankapolttimoiden lediversioita lähti tilaukseen Hong-Kongiin.
Näiden pitäisi olla Juhannuksen tietämillä Suomessa.
Aiemmassa veneen sähköistysprojektissa tuli vaihdettua itse lamputkin uusiin.
Nyt ajatuksena on säilyttää alkuperäinen ulkonäkö ja korvata pelkästään hehkulankapolttimot ledeillä.

Äänitorvi meni tilaukseen, kun koko paikkakunnalla ei ole kuin trumpettimallisia torvia. Haluan matalan mallin siksi, että targakaari on edelleen kaadettavissa tarpeentullen.
Nykyinen ei pelaa kunnolla, niin tämä menee vaihtoon


Pientä päivitystä siis tehty, vaikka aikomus oli vain ajaa tuleva kesä. Ei sitä malta mitenkään olla laittelematta venettä sieltä/ täältä.

Katsastuslista 2017

Katsastuslista 2017

Vanha työnsä tehnyt sinkki ja uusi "uhri" vierekkäin. Uudessa on tuplamäärä sinkkiä alkuperäiseen nähden. Nyt pärjää useamman vuoden vain teräsharjalla harjaamalla keväthuoltojen yhteyksissä.

Pilssipumpussa on automaattinen tasoavahti ja pakkoajo. Pumpun saa sihdistä irti ja joka keväinen puhdistaminen on helppoa. Takana on lisäksi testinappi automaattitoiminnon tarkastamista varten. Pumpun litrateho on 44l/min ja on ihan riittävä, kun tämä tulee mahdollisia sadevesikaivon tukkeutumisia "tuuraamaan". Kytken pumpun niin, että siinä on automaattipuolella virrat myös päävirtakytkimen ollessa off-asennossa, jolloin pumppu on aina toimintavalmiina. Sulakkeen olemassaolosta on montaa mielipidettä: jotkut eivät käytä, etteivät pienet roskat ylikuormitustilanteessa polta sulaketta pumpun pyöriessä. Jotkut taasen ajattelevat tulipalovaaroja. Minä mitoitan sulakkeen niin, että ensin palaa sulake, ennenkuin virtajohdot sulavat. Kompromissi siis näiltä osin.

Rosterinen matala äänitorvi, joka kokonsa vuoksi ei muodosta estettä targakaaren kippaamiselle.

Sinkit paikoillaan. Yksi kölissä, yksi potkurissa ja yksi peräsimen akselin etupuolella. Kölin sinkistä lähtee kölin sisäpuolella 6mm2 piuhat suojattaviin kohteisiin.

Veneeseen tuli lisättyä usb- ja tupakansytytinpistorasioita. Samalla asensin volttimittarin, josta näkee akuston varaustason sängyssä makoillessakin.


Todella huono valokuva... Vedin takahyttiin virtapiuhat suojaputkessa ja asensin myös tänne usb- ja tupakansytytinpistorasian.





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti