sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Ensimmäinen pidempi ajomatka takana.

Viikonloppuna tuli ajettua noin 30mpk lenkki ja vene pelasi hyvin.

Lähtiessä oli pientä keskim. 0,6m aallokkoa lännestä ja keskim. 8m/s luoteistuulta, joten venettä tuli "testattua" siinä samalla, kun matkaa tehtiin. Tuuli oli puuskissa reilu 10m/s ja muutama isompikin aalto osui kohdalle.

Aurinkopaneeleille näkyy tulevan ripeämmällä tahdilla kysyntää, kun veneessä on tällä hetkellä "vain" kaksi 95ah akkua. Yksi 95ah akku meni aiemmassa veneessä ja tässä näköjään samalla tavalla viikonloppuna tyhjiin, kun lämmitin ja jääkaappi+ valot+ kännykkälaturit+ liesi+ radio ovat käytössä.

Aiempaan veneeseen laitoin 3x 180ah hupiakkua, mutta nyt ajattelin ensin asentaa aurinkopaneelin ja sitten katsoa akuston kokotarvetta. Akkujen uusiminen maksaa ja akut painavat, sekä vievät tilaa aika paljon.

Telineiksi paneelille tulee tehtyä 2x 193cm hst-pyörötankoa, jotka ovat 10cm irti katosta. Tilaa tulisi vielä muutamalle lepuuttajalle paneelin viereen katon molemmille puolille.

Vieläkin 28.5.17 oli jäätä harvakseltaan Kropsun ympärillä. Pohjoiseen kiikaroidessa näkyi jäälauttojakin.
Harvoin pystyy Kesäkuun kynnyksellä ottamaan tämäntapaisia kuvia...
Asensin pilssipumpun saaressa konehuoneen pohjalle. Liimasin pumpun alaosan, eli sihdin pilssin pohjalle viikko sitten. Itse pumppu on sihdissä pikakiinnityksellä kiinni. Pumpun johdotus pitää vielä niputtaa. Ajattelin joku kerta uusia konehuoneen äänieristyksen, kun on päässyt aikojen saatossa kulumaan. Virrat kytkin niin, että pumpun automaattipuolelle menee kokoajan virta hupiakulta, vaikka päävirrat on katkaistu päävirtakytkimellä.
Automaattipuolen sulakekoko on 15A, joka on sähköjohtoja ajatellen maksimikoko.
Sulakerasiaksi ostin ledillä varustetun version, josta näkee heti, mikäli sulake on palanut. Sulake on heti akun vieressä.
Varasulake on sulakerasian vieressä.
Pakkoajopuolella on paksumpi, mutta myöskin pidempi 6mm2 kaapelointi ja sulakkeena isompi 20A.

Tilasin kotiintullessa 140w Solarxonin paneelin, jonka tehontuoton luulen riittävän myös pilvisemmälläkin säällä.
Kytken paneelin suoraan hupiakkuun, ohi latauksen jakodiodin. 
Tällä kytkennällä ladataan aina käytössä olevaa (hupi) akkua.
Starttiakkuhan on periaatteessa aina täynnä, eikä tarvitse ulkopuolista laturia.
Mikäli starttiakulle kuitenkin tulee lataustarvetta, se hoituu akunvalintakytkintä kääntämällä.

Ajattelin paneelin antavan kaiken hyödyn mppt-tyyppisellä säätimellä, joten tilasin paneelin kaveriksi Victron MPPT 75/15A-säätimen. Tässä on ns. battery life-toiminnot, joten akun elinkaaren pitäisi olla pidempi tuonkin seikan vuoksi.
Mppt vs Pwm säätimillä on noin 30% hyötysuhde-ero mppt:n hyväksi. Tämän säätimen voi kytkeä bluetooth-palikan avulla kännykkään, josta näkee paljon tietoja.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti