lauantai 20. toukokuuta 2017

Kattoluukun vaihto

Niinhän siinä kävi, että kattoikkuna häiritsi himmeydellään ja läpinäkymättömyydellään.

Tilasin mittaamiini mittoihin leikatun polykarbonaattilevyn samalta toimittajalta, mistä ostin aiemman veneen ikkunat. Halusin hieman pelivaraa luukun suhteen...
Levyllä on 10-vuoden materiaalitakuu ja tämä on myös uv-kestävä.

Ajatuksena oli ruuvata vanha ikkuna irti ja laittaa suoraan uusi takaisin, sekä ruuvata olemassa olevat teak-listat suoraan uuteen ikkunaan kiinni.
Ideana oli laittaa vanha luukku uuden päälle ja piirtää 1:1 mitat...
Noh, ex-kattoikkuna oli turhan väljä, joten mittailuun+ sahailuun meni mukavasti muutama tunti.

Tämän jälkeen teak- listat saivat hiontakäsittelyn.
Hioin näistä lakat pois kokonaan ja asensin ne käsittelemättöminä takaisin.
Muunmuassa Tanskalaiset ja Hollantilaiset jättävät monen muun merenkulkukansan tavoin usein tiikin käsittelemättä.
Aikanaan auringon uv-säteet aikaansaavat puuhun kauniin hopeanharmaan pinnan.

Yksi lista tuli hiottua käsin puhtaaksi ja sitten pitikin hakea epäkeskohiomakone ja hioa sillä loput.
Tuleepahan ajanmittaan nätin harmaa pinta näihin.
Lakan alla olleet mustuneet kohdat eivät enää häiritse. Nämä lähtivät hiomalla kokonaan pois.


Samea kattoikkuna / kattoluukku. Huomaa, että luukun reuna on melkein suoraan aukon reunan tasalla...
Olin yhteyksissä veneveistämöön ja kyselin, että miten veneen puuosat on veistämöltä lähtiessään käsitelty.
Tämän veneen osalta ulkona olevat puuosat ovat olleet käsittelemättömiä, joten aiempi omistaja on vetänyt lakan jossain välissä ulkona oleviin puuosiin.
Sisäosat ovat lakattuja ja sain näihinkin tarkat ohjeet:
Alunpitäen nämä ovat lakattu puolihimmeällä polyuretaanilakalla. Nyt nämä voisi lakata niin, että alle tulee muutama kerros kiiltävällä Hempel´s dura closs lakalla ja viimeisen kerroksen vetää päälle dura satin lakalla.
Aiemmassa veneessä vedin tumman korkeakiiltoisen lakan ja tässä näkyi sormenjäljet ja joskus aurinko heijasti, niin tuo satiini kiinnostaa.

Ei tuosta enää päivä paistanut läpi.

Wanha luukku ja uusi aihio vierekkäin.





Hiottu kohta ja hiomaton. Olihan nämä jo käsittelyn tarpeessa...




Hiottu ja hiomaton teak-lista


Hiottujen listojen sovittelua...


Pikkuluukun asennusreikä tehty ja listat ruuvattu paikoilleen. Välissä kirkas polymeerimassa ja reiät esiporattu/ senkattu. Ruuveina haponkestävät.

Hyvin tuulettuu...Liukupintojen laidoilla olevia listojen kiinnitystä/ tiivistämistä varten kunnollinen lian ja rasvanpoisto pitää tässä vaiheessa vielä tehdä. Kuvassa näkyvä valaistu kompassi oli ennen katossa kiinni. Jotenkin luontevampaa sen on olla näkökentässä, joten siirsin sen tuohon.


Sovittelua...





Hieman siistimpi luukku...

Nyt näkyy jo taivaskin. Etulaseihin verrattuna kattoluukku on just sopivan tumma ja näkee yölläkin tähtitaivaan.
Pikkuluukusta ylijääneestä palasta teen takahytin oveen ikkunan, jota kiertää teak-lista.
Jos aurinko alkaa häiritsemään liikaa, niin tuohon on ajatuksena asentaa säleikkö/ aurinkoverho.


Vertaa ensimmäiseen kuvaan. Luukku tulee 15cm aukon ulkopuolelle ja yleisilme on muutenkin siistimpi.
Kovempia kelejä ja rankkasateita ajatellen luukun aukko on nyt paremmin suojassa vedeltä.
Luukun takareunaan laitan jossain aikavälissä rimojen levyisen teak-listan valmiiksi taivutukseen ja vedän yläjyrsimellä siihen leveän upotuksen, jolloin luukun reuna jää listan jyrsimättömän puolen taakse piiloon nätisti.

Kattoluukun tiivistämisen parantelu oikeastaan tätä varten: Tuuli 13ms/s ja puuskissa 17m/s . Ajoimme aiemmalla veneellä pressu alhaalla ~30mpk:n pituisen matkan ja oli hiukka märkä olo. Kohtuullisen kokoisessa aallokossa ei tehnyt silloin mieli alkaa repimään pressuja. Tuolloin alkoi jo ajatus kypsymään kokonaan katetusta, ajotilan lämmityksellä varustellusta veneestä.

Luukun takapuolelle, katon päälle on tarkoituksena taivuttaa kaksi putkea menemään veneen poikkisuuntaan, hieman auton kattotelineiden tavoin.
Kiinnitys tulee kattoluukun sivuilla oleviin teak-listoihin molemminpuolin. Tätä ajatellen laitoin sivuilla olevat listat isompien ruuvien ja polymeerimassan kera kiinni.
Polymeerimassan vetolujuus on 2,4 N/mm2, murtovenymä 300% ja leikkauslujuus > 1.4 N/ mm² . 
Nämä telineet teen haponkestävästä putkesta, noin 10cm korkeudelle ja laitan näiden päälle 100-200w aurinkopaneelin.
Latausvirta on tällöin karkeasti 5-12A, riippuen paneelista ja säätimestä.
Tällöin vene on täysin omavarainen ja maasähköstä/ aggregaatista riippumaton, sekä akusto pysyy kokoajan täynnä.
 Tämä on sitten oma juttunsa...
 Ps. Tässä samalla tulee tehtyä "varkaiten" toistakin projektia samalla. Tiivistän veneen uudelleen "ylhäältä-> alas" ja jokaikinen kohta käydään läpi, kohta kerrallaan: Kaiteet, läpiviennit, ikkunatiivisteet, jne...
Kattoluukku piti hyvin vettä ilman tiivistettä koko sateisen 2017-kesän ajan. Katon ja luukun taakse jäävästä raosta tuli yhtenä yönä hyttysiä, joten tämä rako piti tiivistää. Muutoinhan luukku on tiivis.
Otin kattoluukkua sisällä ympäröivät, jo huonoon kuntoon päässeet muoviset kulmalistat pois ja tein haponkestävästä vastaavat tilalle.
Luukun takaosassa olevaan kulmalistaan tuli tuo kumitiiviste kiinni.
Luukun takareunassa on siis nyt kuvankaltainen tiiviste, joka on leikattu kaarevaan muotoon luukunmukaisesti.



Kattoluukun ympärys listoitettu talvella 2018












2 kommenttia:

  1. Kiinnostava blogi. Itsellä on juuri samanlainen paatti ja tarkoituksena asentaa aurinkopaneelit vielä tänä vuonna katolle. Kattoluukunkin olen ottanut muutamaan kertaan irti ja putsannut kunnolla urista lokinpaskat yms. pois sekä hionut tiikit siisteiksi, uutta levyä en vielä lähtenyt asentamaan kun rouva on sitä mieltä että matta on parempi (vieressä satamassa usein korkeampia veneitä, vanhastahan saa kiiltävän myös hiomalla) mutta varmaan tuo takareunan pidennys on samalla järkevä tehdä.

    VastaaPoista
  2. Jep, pidennyksen ansiosta luukun raosta ei ole tullut pisaraakaan vettä, vaikka sitä on joskus aallokossa tullut reilustikin katolle.

    VastaaPoista