lauantai 22. huhtikuuta 2017

Venettä odotellessa

Kirjoiteltuani lähinnä jenkkiveneilystä aiempina vuosina TÄÄLLÄ ,ajattelin perustaa ihan oman blogin uudelle Albatross 870 Flying -veneelle.
Tämä mallinimi onkin siinä määrin erikoinen, että myytävänä näkyy olevan yhtä paljon Albatross Flying 870 ja Flying Albatross 870 , sekä jonkin verran Albatross 870 Flying -veneitä.

Virallisestihan Albatross on veneen merkki ja 870 Flying on veneen malli.
Tämän "koodinimistön" huomaa myös Veneveistämön sivustolla

Veneeksi valikoitui muutamien koeajojen ja lukemattomien veneenhakutuntien jälkeen Albatross 870 Flying mikä on Suomalaisen veneveistämö Syrjäsuo Oy:n merikelpoisuudestaan tunnettu venemalli ja mikä valmistetaan aina tilauksesta.

Venemallia hakiessa oli kriteereinä: Merikelpoisuus, uppoumarunkoinen/ puoliliukuva runkomuoto, sisämoottori, akseliveto, lämmin ja sateeton katettu ajotila, valmiit lämpimät nukkumatilat, vesi-wc, painevesi, ja hyvän kokoinen aterio. Hyvin tarkkaan oli siis tiedossa, mitä piti hakea...

Huomasin veneen olevan myynnissä ja kiinnostuttuani kyseisestä yksilöstä, pyysin valokuvia potkuriakselista, peräsimestä, moottoritilasta, ikkunatiivisteistä, jne.
Myyjä otti valokuvia pyytämistäni kohteista ja matka katsomaan venettä paikanpäälle alkoi vahvistua.

Kyseisen veneen ostopäätös syntyi oikeastaan jo veneen ollessa trailerilla, kun olin "nuohonnut" sen juurtajaksain läpi, vene ei haissut ja vene näytti hyvin hoidetulta.
Kävin veneen katsastusmuotoisesti läpi, ennen vesillelaskua.
Tunteroisen mittainen koeajo Paraisen saaristossa vakuutti entisestään ja tuumasin siinä ajellessa, että tämä vene löytää uuden kotisatamansa Oulusta.

Vene on kirjoitushetkellä vielä tulossa Paraisilta Ouluun. Vene on lähtemässä matkaan itseasiassa Syrjäsuon veneveistämön lähettyviltä.

Veneellä on ollut aiemmin kaksi omistajaa, joista jälkimmäinen on omistanut veneen jo 90-luvulta saakka.
Veneestä on pidetty todella hyvää huolta.

Aiempi omistaja on uusinut täysin toimivan tekniikan nykyaikaiseksi 1000 mpk:n kohdalla.
Moottori päivittyi tuliterään Yanmar 4JH2-UTE:ksi, kytkin on kbw21.
Potkuriksi tuli 4-lapainen 17rh15, 3-lapaisen tilalle.
Akselitiivisteenä on blackjack 828526 -tiiviste. Akseliputki 35mm ja vannasputki 54mm. Tämän rasvaus jokavuosi/200h välein onnistuu mehupillin, tai lääkeruiskun avustuksella. Mehupilliä käytettäessä: Lyhennä pilli 50mm mittaiseksi, työnnä pillin toinen pää vesivaseliiniin 30mm matkalta, litistä kuivapuoli ja työnnä tämä tiivisteen ja akselin väliin tasan 15mm matkalta, liu-uta sormea vaseliinipuolelta pillin päältä painaen kohti tiivistettä ja paina rasva näin sisälle.

Tällä yhdistelmällä matkanopeus on 3000rpm/ ~11kn. Kuormana 3-aikuista, sekä 3-lasta ja tankit täynnä. Toki lujempaa pääsee ja hiljempaakin voi ajaa.
Veneen hyvästä ylläpidosta kertonee se, ettei moottorissa ja vaihteistossa ollut vaihtohetkellä ilmennyt varsinaista vikaa, vaan tekniikka oli uusittu tulevia huolettomia merimaileja ajatellen.

Veneellä oli kaupantekohetkellä kattava huoltohistoria ja uudella tekniikalla tunteja reilut 600h takana, niin luulisi noita tunteja olevan vielä edessäkin päin.
Lokikirjan mukaan veneellä on käyty muunmuassa Örön saarella ja Hangossa.
Uskon, että tulevat matkani ovat myös hieman kauempana kotisatamasta, kuin mitä tähän asti olen ajellut...

Vene on aika pitkälle muuttelematon ja hyväkuntoinen.

Alkuperäisestä parannettua on ajonaikana lämpenevä lämminvesiboileri ja näinollen veneessä on lämmin ja kylmä painevesi. Samassa moottorin vesilinjassa on myös Siroco tenere 4,3kw kennopuhallin.
Jääkaappi on tuliterä Isotherm 49.
Veneessä on telakalla 3-vuotta sitten asennettu Vetus 55kgf keulapotkuri lisäakkuineen. Keulapotkurin joystickissä on viiveyksikkö.
Tekniikan vaihdon yhteydessä moottoritilaan on asennettu 4kpl 4" ilmanottokanavaa suoraan ulkoilmasta, Kaksi molemmilta puolilta venettä.

Veneessä on Wallas safeflame- hella ja lämmittimenä Thermic 2500/ Wallas thermo 2500. Lämmitys on molempiin hytteihin.
Veneessä on myös ajonaikainen lämmitys, josta on puhallus myös tuulilasille.
Tämä on toteutettu 12v Siroco tenere-kennopuhaltimella, jonka lämmitysteho on 4,3kw.
Silvan kaiun ja lokin näytöt ovat upotettu kojetauluun.
Maasähkö Dolphin premium 12.15.

Veneeseen on maalattu epoksi, ja Hempel's mille extra vesirajan alle.

Muutamia päivityksiä mielenpäällä: Plotteri, mutta nykypäivänä tukeva 10" tabletin telinekin houkuttaa.
Latasin omaan tablettiin ensimmäistä kertaa jo pari vuotta sitten kartaston, joka osoittautui päteväksi. Nyt tabletissa on kaksi uusinta karttaohjelmaa, jotka päivittyvät automaattisesti. Sailmate & Navionics.
Käytössä ovat siis uusimmat kartat ja iso näyttö.
Kaiku on jo veneessä, niin voisi panostaa vain tuohon karttanäkymään...
Tabletti on ollut näihin päiviin ihan muussa käytössä ja navigointiohjelmat siinä lähinnä "huvin vuoksi"
Tv-antenni+ tv oli hetken mielenpäällä, mutta nykyaikana tabletti ja nettistriimi ajaa saman asian, paitsi voi katsoa mitä vain, missä vain, milloin vain. Jos 10" näyttö alkaa joskus ärsyttämään, niin vois laittaa jonkin isomman näytön ja siirtää tabletin tv-kuvan langattomasti siihen.

Lisää uudistuksia mielenpäällä: Äänitorvi, Ledivalot. Hakuvalot. Usb- ja virtapistorasioita. Aurinkopaneeli. Anodit uusiksi. Valopetroolilämmittimen tilalle Webasto air top AT2000STC, tai Planar 44d, joka sopisi aika helposti entisiin ilmakanaviin ja ottaisi dieselin suoraan veneen omasta polttoainetankista.

Millään päivityksillä en aio kiirettä pitää ja voi olla hyvinkin mahdollista, että esimerkiksi navigointilaitteiden suhteen tuleva kesä mennään pelkästään kartalla+kompassilla+harpilla. Tulihan sitä veneiltyä vielä reilu kymmenen vuotta sitten ilman elektronisia apuvälineitä.

Joku talvi voisi kevättä odotellessa purkaa kaikki puuosat ja hioa/ lakata uudelleen.

Ennen veneilyn aloittamista laitan hytteihin otsonointilaitteet ja totaalinen siivous tulee otsonoinnin jälkeen. Tuleepahan kerralla viimeisen päälle puhdasta.

Veneen kokonaispituus: 8,7m
Leveys: 2,9m
Syväys: 0,8m
Paino: 3000kg
Huippunopeus: ~15kn
Makuupaikat 4+2
Polttoaineenkulutus 12kn (~22km/h) matkanopeudella: 0,9l/ mpk (~0,49l/ km)  -> 10-12l/h (Kulutukset mitattu vanhemmalla 4jh-dte tekniikalla)( parin tankillisen ajamisen jälkeen huomattu keskikulutuksen olevan ~7l/h nykytekniikalla)
Polttoainetankki: 220l, joten veneen toimintasäde on pitkä riippuen matkanopeudesta ja keliolosuhteista. Tuli testattua sekin seikka, että punainen alue polttoainemittarissa on tasan 50l, joten vihreä siis on 170l.
Vesitankki: 100l
Septitankki: 45l
Lämminvesivaraaja: 20l
CE-Kategoria: C
VTT:n tarkistama
Moottoriöljy: 15w40, tilavuus 7l
Kytkinöljy: Atf-A (Mobil220), tilavuus 1,2l
Jäähdytysjärjestelmä 6,8l
Hinta valmistusvuonna: noin 38 400 € (228 500 markkaa) sis. 77 hv Yanmar-diesel. Nyt hinnat alkaen 140,000e -> riippuen moottorista ja varustetasosta.
Nykyään kirjoitushetkellä käytettyjen veneiden hinnat 77hv moottorilla ovat alkaen 28,000e->
Vastaavasti käytettyjen hinnat 100hv moottorilla ovat alkaen 36,000->
Hyvin ovat siis "hintansa pitäneet", verrattuna esimerkiksi joidenkin tuontivenemerkkien hintoihin.

Tästä voit seurata veneen liikkeitä Marinetrafficin sivustolta hakemalla veneen nimellä, tai mmsi-tunnuksella (MMSI=912309137)

Marinetraffic- veneen tiedot




Albatross Flying 870 "White Iris"


Koeajolle lähdössä Airiston hujakoille 23.4.17


Ruokaryhmä, josta saa tarvittaessa nukkumatilan.

Takahytin toinen peti

Kipparin työtila. Tarkoituksena on siirtää vasemmanpuoleinen pikkumittari oikealle toisen pikkumittarin viereen ja uppoasentaa plotteri vasemmalle puolelle.
622h mittarissa kuvanottohetkellä.


Keittotaso

Kolmiopeti
Avotilasta eteenpäin
Oulun eteläsataman livekamerassa 3.9.17


Saavuttu koeajolta
Moottori ja tankit toimivat myös veneen painolastina vesirajan alapuolella.
Veneen tuenta- ja nostokohdat.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti