keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Vene kotisatamassa ja traileria hitsaillaan

Kiitokset Pekalle jälleen kerran rahdista!

Nyt pääsee fiilaamaan venettä kevätkuosiin ja hitsaamaan traileriin lisää poikkipalkkia.

Pari kuorma-auton perävaunun 9-tonnista akseliakin on jemmattuna, jos sitä kesempänä hitsailis kunnon akselin kiinni ja leventäisi raideväliä.

Olen ollut yhteydessä veneveistämön toimitusjohtaja Esko Syrjäsuohon ja kysellyt hieman veneestä. Jälkimarkkinointi näkyy olevan viimeisen päälle kohdallaan.
Sain kattavia vastauksia kysymyksiini ja veneen ylläpitoa ajatellen täsmällisiä ylläpito/ huoltoneuvoja.

Kiitosta vain Eskolle!

Kirjoittaja veneen kannella. Nyt vain pikkulaittoa ja lopuksi kunnon pesu+ vahaus ja eikun veteen!
Trailerin akselileveys on kuvassa renkaiden ulkolaitoihin 220cm ja tuleva sitten leveämpi/ vakaampi.
Kuvassa vene on todella likainen mutta kaunistuu se vielä joku päivä, kunhan saan sen ilmojen lämmettyä pestyä. Kuomukin on tarkoitus pestä ja käsitellä. Punaisen täplän kohdalle tulee poikkipalkki, sekä sivutuet ja vihreän täplän kohdalle uusi akseli. Vene siirtyy trailerin päällä eteenpäin ~20cm.
Trailerin poikkipalkin tekoa...Kirjoitushetkellä jo paikallaan, aikalailla ison kulmahiomakoneen kohdalla. Samaan kohtaan on tarkoitus hitsata toiset säädettävät sivutuet.
Tämä pitäisi mahduttaa trailerin alle, sekä varmaan 315/60-22,5 renkaat. Renkaiksi mahdollisimman matalat ja yleiset, niin vene ei nouse liian ylös ja renkaita löytyy. En taida alkaa tekemään syvennystä akseliin, kun siinä menee oma aikansa. Trailerin rungon leveys on 120cm ja se istuu justiinsa akselin korvakoiden päälle. Akselin saa siis hitsattua tukevasti trailerin runkoon kiinni.
Akselin kantavuus on 9000kg, niin luulisi kestävän jonkin aikaa.
Akselin leveys napojen ulkolaitoihin 228cm + renkaat päälle, niin taitanee renkaiden ulkolaidat tulla veneen kylkien tasalle.
Jonkinverran puikkoja sulateltu ja sivutuet alkavat hahmottumaan...Kuvasta vielä uupuu tunkkien päältä 190x190x6mm kiinni hitsatut latat, joiden päälle tulee vaneri+kumimatto.
Sivutuki paikallaan.
Sitten olikin jo akselin vuoro...Renkaiksi tulikin 445/45-22,5

Akselin asettelua/mittailua... Venettä siirretty eteenpäin trailerin päällä...
Piti ajella varmistin veneen alle, kun tuonne joutuu kohta ryömimään
Nyt alkaa jo hämärtämään, kun aiempi akseli on katkaistu navoista pois ja uutta mittailtu hyvinkin tarkkaan. Nyt aisapainon pitäisi olla keveämpi.
Ja vielä taustapuolikin pitää sulatella kiinni....
Nyt alkaa olla jo yli puolenyön...Pikku raapaisu 10h työpäivän jälkeen...
Kyllähän trailerista tuli selvästi jämäkämpi. Tuli vielä hitsattua taemmat sivutuet suoraan uuden akselin korvakkoon kiinni. Klo.02:00 ja joutas tältä päivältä kotiin.
Vielä pitäs käyttää etupää auki, oikaista, vahvistaa ja hitsata kiinni.
Tukijalkakaan ei olis huono idea...Löytyspä joku perävaunun veivattava jalka...
Akseli on parikymmentä senttiä aiempaa edempänä, kokonaan moottorin etupuolella ja silti aisapainoa on ihan riittävästi...

Targakaarelle laitettu uudet lukot ja kaari ylhäällä.
Ei tuo vene onneksi kovin korkealle noussut... Veneen pohja on 55cm etäisyydellä maasta. Veneen korkeus trailereineen ~375cm työvalojen yläosaan, targa kaatamatta.
Traileri on jo nyt todella tukeva. Vene ei huoju yhtään sen päällä.
Keulaan tulee vielä tukijalka, niin vene/ traileripaketti tulee sitäkautta vaateriin säilytyksen ajaksi...
Sisärunkopalkin ajattelin hitsailla myöhemmässä vaiheessa ja samalla oikaista varsinaisen rungon.

Sattumaa tai ei: Olin yhteydessä veneveistämöön ja kyselin veneen painopistettä.
Sain veistämöltä piirroskuvan, jossa on veneen tuenta- ja nostokohdat.
Painopisteenkin sain selville.

Nuo hitsaamani poikkituet ja akseli ovat juuri oikeilla kohdillaan! Nämä tulivat hitsattua, ilman että ehdin lukea sähköpostiini saamaani vastausta. Nosturi ja parin tunnin tuumailu auttoivat aika paljon trailerin teossa.
Vielä kaksi poikittaistukea: yksi taakse ja yksi eteen, niin silloin ollaan maalissa tuennan suhteen.


Renkaat "väärinpäin" asennettuna kokonaisleveydeksi tuli 298cm.



Odottelin lumien tuloa, että pääsi hitsailemaan...
Taitoskohtaan tuli 80cm matkalta tuplana runkopalkit.
Leikkasin ylimääräiset rungon takaosasta renkaan takaa pois ja käytin nämä ylijäämäpätkät tähän vaiheeseen.
Hitsauskohdan ja veneen välissä, sekä yläpuolella paksu kumimatto.

Raakile paikallaan... Pakkasta parikymmentä astetta.
Saumakohdat hitsaan molemminpuolin, joten haasteita vielä riittää 😆
Tuosta on hyvä jatkaa halutessa U-palkilla. Jätin siksi molemmille puolille "jatkoskohdat".




































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti