Ihme, ettei vene kärsinyt minkäänlaisista käyntihäiriöistä.
On vain pikkuisen turvallisempi olotila myrskyssä ajaessa, kun tietää ettei matka tyssää ainakaan leväongelmiin pahimmalla hetkellä. Tämän vuoksi tankit on tullut puhdistettua kaikista paateista, mitä olen omistanut.
Aiemmassa veneessäni kävikin niin, että pikkuinen millin vahvuinen, pari milliä leveä ja muutaman millin pituinen "levälautta" tukki polttoainelinjan takaiskuventtiilin niin, että vene jaksoi käydä tyhjäkäyntiä, muttei jaksanut nostaa kierroksia.
Oli silloin mukamas kauhea "kiire" saada aiempi vene veteen ja ajatuksena oli huoltaa vesillä loppuun, mukaan lukien tankin putsaus.
No eka reissulla olikin kova aallokko ja aallokossa tankin lietteet lähtivät liikkeelle. Pääsin mun tuurilla avoimemmille vesille ja sitten moottori sanoi tööt. Moottori sammui heti, kun vähänkään nostin kierroksia.
Mukana oli pikkuinen perämoottori (apumoottorina näitä tilanteita varten), jonka laitoin tekemäni uimatason laitaan kiinni. Tällä tavoin pystyin ajamaan kohtalaisessa aallokossa/ tuulessa kohti lähintä satamaa ja sataman aallonmurtajien välistä poikittain sisään 🌊 . Paikallinen tuttu satamavahti kyseli, että mikset ajanut tuollaisessa kelissä veneen omalla moottorilla ja miten ihmeessä tulit kylki edellä sataman suuaukosta sisään. 😊
Näin on käynyt muillekin veneille. Menee aikansa, ennen kuin vian hoksaa paikallistaa, esimerkiksi tuohon venttiiliin.
Tankin puhdistettuani ei ollut enää ongelmia tuossakaan veneessä.
Dieselbakteeri, levä, mikrobi, mössö, liete, biomassa, hiiva, sieni.
Rakkaalla, jo yli puolivuosisataa tunnetulla vihollisella on monta nimeä.
Bakteerialustaksi kelpaa jopa 1:1000 vesimäärä polttoaineessa, eli mukillinen kuution tankissa riittää oikein hyvin käynnistämään kasvun, mikäli muut "puitteet" ovat kunnossa.
Jotkut bakteerilajit käyttävät hengittämiseen hapen sijasta rikkiyhdistettä, sulfaattia.
Yleensä nämä bakteerit joita on erään jenkkijulkaisun mukaan kirjoitushetkellä noin 150 eri lajia, kasvavat polttoaineen ja veden rajapinnassa. Tämä lukumäärä siis ei biodieselillä.
Uudet polttoaineseokset mukaanlaskettuna kasvaa määrä yli 1400:aan.
Ajattelin saada nämä edellämainitut moskat pois tankista.
Aikojen saatossa kondenssivesi+ diesel saa ihmeitä aikaan. Kannattaa pysyä myös erossa FAME-Dieselistä, tuloksena on 💩
Olen myös vältellyt sellaisia jakeluasemia, joissa on "kaksinkertainen" polttoaineen litrahinta.
Silloin tietää, ettei jakelupisteen säiliössäkään oleva tavara ole välttämättä kovin tervettä vähäisen kiertonopeuden vuoksi.
Vastaavanlaisen tankinpesu-urakan jälkeen moni veneilijä käyttää tällaisia tratteja suodattimineen, tankkauksen yhteydessä (Linkki) .
Nämä eivät päästä vettä ollenkaan läpi ja suodattavat partikkeleita dieselistä/ bensiinistä. Näitä on eri virtausnopeuksilla, jne.
Tässä on kans aika havainnollistava testi.
Tässä hyvä linkki, jossa testataan 12:sta erilaista levänestoainetta. Biosidejä, sekä dispergointiaineita.
Tässä näytetään 72h nopeutettuna ja lopputulos AJX-tcs biosidilla. Levää on kasvatettu noin 90-päivää.
Suomenkielinen juttu dieselbakteerin torjunnasta
Monen lukemani testin osalta olen päätynyt käyttämään joko biosidi Grotamar 82:sta, tai dispergoivaa Star-Brite startronia.
Näitä kahta saa myös helposti ympäri Suomen.
Biltemallakin näkyy olevan omansa.
Kemikaalilistausta lukiessa, useimmissa näkyy olevan ainakin naftaleeni isossa osassa.
Ajattelin vaihtaa polttoaineen esisuodattimen nykyaikaiseksi. Vanha Cav-suodatin sai lähteä, kun tuon läpikään ei nähnyt mitään. |
Tilalle tuli Separ swk 2000/5, 30-micronin suodatinelementillä. Suodatintestifilmi (Klikkaa) Suodatin on hieman "etukenossa", koska ajaessa veneen keula nousee vastaavasti hieman ja suodatin on silloin suorassa. Yanmar suosittelee oppaassaan esisuodattimeksi 30μm- suodatinkarkeutta ja käskee välttämään "liian yleistä virhettä", eli olemaan asentamatta liian hienoa esisuodatinta. Tämä rasittaa turhaan pumppua ja voi tukkeutua joissakin tilanteissa turhankin nopeasti. |
Katsoin, mitä löytyy vuoden paikallaan olleen Cav:n sisältä. Näky oli niin lohduton, että päätin puhdistaa tankin mahdollisimman tehokkaasti. |
Tankkiyksikkö irti, jonka jälkeen pääsee laipion etupuolelle. Tankin puolivälissä on laipio koko matkalta, veneen sivusuunnassa. |
Polttoainemittarin anturi irti, jonka reiästä pääsee tankin taempaan osaan. |
Tankin etuosa, sekä loiskelevyt. Likaista on! |
Polttoaineen imu menossa. Polttoaineen mukana sai imettyä suurimman osan vedestä ja levästä pois ekakerralla. |
Tankin takaosa... Järkyttävää mössöä... |
Puhdasta tuli! (Mustat täplät/ pilkut ovat hitsiroiskeita) |
Pitää huumorilla tehdä dieselbakteerin kasvatustesti. Testi aloitettu Lokakuussa 2017. Laitoin TÄSTÄ PROJEKTISTA jääneeseen puhtaaseen maaliastiaan tankista imettyä "jauhettua" dieseliä ja lisäsin vähän vettä. Mössö saa kasvaa rauhassa Toinen kestotesti on RTV:n dieselinkestävyys (iso klöntti keskellä). Ajattelin tehdä tankkiyksikölle RTV:stä tiivisteen. Alunperin yksikön ja tankin välissä on 3mm kumitiiviste+joku kuivumaton liima, lieneekö Timex/ vastaava. |
Kun vajaassa kuukaudessa ei näköjään tapahtunut yhtään mitään silminnähtävää muutosta Startronilla, niin kaadoin joukkoon Gortamarin. |
Nyt "tarkastusreiästä" on helppo päästä tutkimaan nopeasti/ vaivattomasti tankin sisälle ja tarvittaessa imeä pumpulla huollon yhteydessä kaikki dieselit pois tankista pohjaa myöten. Mikäli joltain jakeluasemalta saa vahingossa vesidieseliä, niin veden imukin onnistuu helposti tankin pohjalta hitsatun holkin kautta. Tuohon ongelmaan ajattelin ostaa vedenerottimella olevan suuren virtausmäärän mahdollistavan tratin, joka laitetaan tankkausaukkoon tankkauksen yhteydessä. Olen kuullut, että joillakin syrjemmillä jakeluasemilla on käynyt huono tuuri ja vettä on päässyt dieselin mukana tankkiin. Eräässä tapauksessa veneen tankki oli tyhjennetty pari tankkausta aiemmin ja vene sammui jälkimmäisen tankkauksen jälkeen. Vedenerotin oli täynnä vettä ja tankissa toista litraa vettä! Holkki on 1/2" 316L. Tulpan tiivisteenä toimii joka paikasta löytyvä öljypropun 22mm usit-tiiviste. Tuosta holkin reiästä on tarvittaessa helppo ujuttaa myös tarkastuskamera tankin sisälle. Vielä kasa nippeleitä pöydällä ja toinen holkki mallina, jonka avulla pystyin ottimen valmistuttua tekemään "koepaineistuksen" tälle... Piti tehdä M8 kierre R1/2 tulpan keskelle...Jep, ruuvipenkkikin alkaa olemaan vaihtokunnossa... Ajattelin asentaa tekemäni polttoaineen tankkiottimen hitsaamaani holkkiin kiinni. Ottimen voi ruuvata helposti holkista irti ja varatiiviste on nippusiteellä kiinni polttoaineletkussa. Lämppärille lähtevä linja on 2mm, jolloin imukorkeutta voi olla isompaa linjaa enemmän, mikä mahdollistaa lämppärin polttoainepumpun vapaamman sijoittamisen. Ottimen pää on ~7cm irti tankinpohjasta. |
Tässä näkyy testeissä olleiden levänestoaineiden vaikutus 10-päivän jälkeen. Pylväissä prosentuaalinen osuus tuhoutuneista bakteereista 10:ssä päivässä. |
Joitakin asioita uskoo vasta, kun itse näkee. Vettä ei mene pisaraakaan läpi, edes vesihanan alla... Tällainen suodatinsuppilo tarttui kaupasta mukaan. Virtaus 45l/min ja suodatinkarkeus 50micronia. Tämä tosiaan erottelee kaiken veden pois, roskien lisäksi. Testifilmejä on netti pullollaan ja muutama tuttukin on kokenut tällaisen hyväksi. Suodattimet on teflonpäällysteistä metalliverkkoa ja trattia kestää hakata vasarallakin. Testifilmi |
Tällä paketilla ja useamman metrin pituisen johdon avustuksella pääsen katsomaan tankin sisältöä koska vain tulevaisuudessa, huoltojen yhteydessä... |
Ajattelin joskus tehdä punaisen neliön kohdalle manusluukun. Tankki olis huomattavasti nopeampi ja helpompi puhdistaa luukun kautta. Ei tarvis ottaa, kuin lattialevy irti. Toinen vaihtoehto on ostaa valmis tarkastusluukku, joka on todella nopea käyttää auki! Hintaa 159mm terineen jäis noin satasen verran. |
Mielenkiintoista tarinaa näin toiselle vastaavan omistajalle.
VastaaPoistaOlen luonut FB ryhmän "Flying Albatross Owners". Olisi mielenkiintoista vaihtaa tietoa ja kokemuksia.
Fb ssä on jo entuudestaan ryhmä Albatross veneilijät. Tervetuloa, ellet kuulu jo ryhmään.
PoistaJep, kiitoksia.
VastaaPoistaOllaan yhteyksissä.
Noniin. 2/2019 katsottu kameralla tankkiin, eikä siellä mitään näy. Käsittely siis toimi.
VastaaPoistaTosi mielenkiintoinen juttu. Ostin juuri (lokakuussa) matkaveneen ja veneellä on ajettu vain muutamia tunteja viimeisen kolmen vuoden aikana. Saatta olla vettä tankissa eli myös bakteeria ja massaa. Hankala tuo puhdistaminen kun on tankki melkein täynnä. Noin 300 litraa naftaa viellä.
VastaaPoistaKiitoksia.
VastaaPoistaJep, nyt on hyvää aikaa puhdistella veneesi tankki, ennen veneilykautta.
Kiitos, mielenkiintoista luettavaa. Meillä sama moottori. Monta hyvää "vinkkiä" joita lukiessa talven puuhapäivien sisältökin alkoi täsmenyä. Ei se Vappu sitten niin kaukana olekkaan.
VastaaPoistaMukava kuulla, että jutusta on apua. Joo vappu on nopeasti jälleen edessä, kun puuhastelee talvella veneen kimpussa.
Poista