sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Veneilyn vastapainoa

Grillikodassa talvella istuskellessa kävi mielessä palautella aiempaa harrastusta...


Moottoripyöräkuume oli vuodenvaihteessa jo aika kova.
Eikä pyöräkuumetta ainakaan helpottanut kavereiden harrastusvälineiden katseleminen.
Olisipahan talvi-illoiksikin lisää tekemistä ja kesäpäiville kulkuväline...
2000-luvun alkupuoliskolla olikin pari pyörää, joten tiesin mitä kaipailin.


Harley-Davidson Sportser "Bobber" / "Bobberi"
Pyörästä tulee Cruiserin ja Bobberin sekoitus.


Sportster alkuperäisasussaan.
Sportster Evolution. 

Osittain muokattu...


Lisää muokattu...Vielä on kuitenkin paaaljon tekemistä.
Haaveissa on S&S:ää... Joku huligaanikitti
Eli, kulkine on Harley-Davidson Sportster "Kumipää" evo-koneella
Screamin´ Eagle Performance Stage 1+Burly slammer kit+ type-E:t, fender-chop, solo seat,  jne on jo tässä ja paljon vielä tulossa...
H-D toimii vastapainona veneilylle.
Tuolla paljon juttua rakentelun tuloksista
Tuolla juttua Harrikan & Buellin historiasta jne... 

Vieläkin olis paljon tekemistä 😁
Suunnitelmissa on laittaa joskus ~8" mini-ape ~5" pullbackilla kaikkine hilppeineen.

Ajokausi avattu 6.4.19 +12° varjossa. Pyörä alkaa olemaan pääpiirteittäin kuosissa kesää varten.
Pyörästä tuli yllättävän hyvä ajaa alustasarjan ansiosta.
Racing-orange/ black väritys himottais maalata ja laittaa V&H short shotsit S&S hooligankitin yhteydessä, mutta rakentelu jatkukoon enstalvena!



Pyörä on jo tällä hetkellä aikalailla 72's - look. Tuli tehtyä tuollainen seventy-two, kun nelikaseja on aika paljon liikkeellä. Molemmat on mun silmään hienoja malleja.
Seiskakakkosella- lookilla siis mennään...










Täällä lisää kaikenlaista veneilyyn ja veneilyn ulkopuolelle liittyvää 





















keskiviikko 13. maaliskuuta 2019

Pientä kevätpuuhaa 2019

Vuodesta 1988 veneessä ollut alkuperäinen wc-istuin on tullut tiensä päähän.
Muoviosat alkavat "murentua käsiin" ja tiivistesarjan laittokin alkaisi olemaan ajankohtainen.

Wc-puolen työt on mukavuussyistä tehtävä talvella, joten pari kuukautta ennen laskua on ihan sopiva aika tehdä tämä pois alta...

Nyt, kun talvella on ollut aikaa katsella monenmoista wc-istuinta ja ratkaisua, päädyin Nuova Rade LT-0 istuimeen paristakin syystä:

Sähköinen wc-istuin vie joka vedolla virtaa. En halua olla riippuvainen sähköstä wc:n yhteydessä niin tilasin mekaanisen wc-istuimen...

Hinta näillä todella kilpailukykyinen.
Kaikki sisäiset osat on valmistettu ruostumattomasta teräksestä.
Twist&lock-toiminto.
Käsipumppu tiivistetty niin, ettei se pääse tihkuttamaan läpi. Luulisin, että näin ollen pumpun tiivisteetkään eivät pääse kuivumaan, kuten joillakin merkeillä on tapana tehdä.
Standardimitoitettu.
Korjaussarjat "naurettavan" edullisia.



Nuova Rade LT-0
Paketista paljastui laadukkaasti tehty istuin.

Paketin kyljessä näkyi olevan huolto-osat lueteltuina.

Lähtötilanne.
Pumppausosan muovi (Punainen tarra) oli halkeillut parista kohtaa, josta tippasi huuhteluvettä.
Istuinta pitäneet kupariruuvit olivat ajansaatossa hapettuneet ja hapettuma sotkenut alaosan.

Uusi istuin paikoillaan.
Muutin istuimen asentoa, että istuessa saa enemmän jalkatilaa ja kansi pysyy tarvittaessa auki.
Kiinnitin istuimen haponkestävillä ruuveilla, pestyäni kiinnitysalustan vanhojen ruuvien jäänteistä.
Laitoin viemäriin haponkestävät klemmarit tuplana.













lauantai 19. tammikuuta 2019

VHF-Puhelin

Aiempiinkin veneisiin jo haaveissa ollut meri vhf-puhelin menee harkintaan/ hankintaan.

Nykyaikaisen kiinteän vhf-puhelimen saa suhteellisen edullisesti. Erilaisia malleja on tarjolla pilvinpimein.
Kännykät eivät vielä nykypäivänäkään voi syrjäyttää kokonaan vhf:ää, kun asiaa miettii hieman pintaa syvemmältä.

Kansalaisopistot järjestävät myös vhf-kursseja, sekä tutkintoja.
Itseopiskelumateriaalia löytää netistä hakusanalla rannikkolaivurin vhf-radioliikenneopas.
Tästä pääset tekemään Src-mallikokeen.
Tästä pääset tekemään Lrc-mallikokeen.

Puhelimista löytyy lisää ominaisuuksia hintojen kasvaessa, mutta tällä hetkellä omaan veneeseen riittää seuraavat ominaisuudet:
- Dsc
- Gps
- L- ja F-kanavat.
Ais olisi plussaa, mutta android-softa ajaa saman asian. Toiminut näin jo vuosia.

Edullisimmista laitteista puuttuu oma sisäinen gps ja signaalin joutuu tuomaan joltain laitteelta nmea-väylää pitkin.
Samoin joitakin kanavia saattaa puuttua valikosta. Hieman paremmissa laitteissa on useampien kanavien yhtäaikainen kuuntelu ja valitun kanavaryhmän skannaus, jne.

Tässä on hyvin selitetty digitaaliselektiivikutsun (Dsc) yksi ominaisuus, jota tulen käyttämään. Voit soittaa "täsmäpuheluita".
Tästä linkistä löydät kaikki Suomalaisten alusten meriradionumerot ja radiotunnukset.
Tästä:stä löytyy MMSI:stä asiaa (Maritime Mobile Service Identity)
Tässä tehdään dsc distress-kutsu punaista hätäpainiketta käyttämällä.

Tuossa vielä tavausaakkoset ja -numerot:

A Alpha Aarne B Bravo Bertta C Charlie Celsius D Delta Daavid E Echo Eemeli F Foxtrot Faarao G Golf Gideon H Hotel Heikki I India Iivari J Juliett tai Juliet Jussi K Kilo Kalle L Lima Lauri M Mike Matti N November Niilo O Oscar Otto P Papa Paavo Q Quebec kuu R Romeo Risto S Sierra Sakari T Tango Tyyne U Uniform Urho V Victor Vihtori W Whiskey wiski X X-ray äksä Y Yankee Yrjö Z Zulu tseta Å Alfa-Alfa Åke Ä Alfa-Echo äiti Ö Oscar-Echo öljy

1unaone, 2bissotwo, 3terrathree, 4kartefour, 5pantafive, 6soxisix, 7setteseven, 8oktoeight, 9novenine, 0nadazero

Piste . = Fullstop, Desimaali , = Decimal Point, Kauttaviiva / = Stroke, Väliviiva - = Dash.

Turku Radion lähetysajankohdat/ aiheet:
(Suomen aika on kesäaikana UTC+3h)

Lähetysaika
(UTC)
Merenkulku-
varoitukset
Sääennuste Aallonkorkeus Jäätiedote Jäänmurtajien
sijainnit
2.33 kyllä ei kyllä ei ei
6.33 kyllä kyllä kyllä ei ei
8.33 ei ei ei ei kyllä
10.33 kyllä ei kyllä kyllä ei
14.33 kyllä ei kyllä ei ei
18.33 kyllä kyllä kyllä kyllä ei
22.33 kyllä ei kyllä ei ei

Turku Radion tukiasemat ja kanavat:

Paikka Työskentelykanava
Virolahti 24
Kotka 25
Kivenlahti 4
Hanko 3
Nauvo 23
Utö 24
Järsö 25
Hammarland 7
Geta 5
Uusikaupunki 1
Eurajoki 26
Kristiinankaupunki 24
Mustasaari 25
Kruunupyy 28
Raahe 84
Marjaniemi 27(Lakkautettu)
Kuivaniemi 26


... Huomasin pari nettisivua Albatrosseista:

870 ja 871 ovat käytännössä sama vene, mutta sisustassa on eroja.
Uuden veneen hinta asettuu tällä kirjoitushetkellä 120 000 — 150 000 euron paikkeille varustetasosta riippuen.

https://kipparilehti.fi/mukava-perhevene-rentoon-menoon-flying-albatross-871/

https://venelehti.fi/ostajan-opas/albatross-flying-871/

https://venelehti.fi/veneklassikko-flying-albatoss-870-871-1980-luvun-menestysvene/?fbclid=IwAR0j8fQTdQL0Fkl2psP4q2prtLBScb3pKnNKtXWR9PvGlqVGaDS12a4ImiI

http://www.albatross.fi/albatross-871-flying.html 


Tavausaakkoset+ morsen aakkoset. (Nato)
Avaa uuteen välilehteen, niin näkyy isompana.









lauantai 24. marraskuuta 2018

Grillikota

Sen verran on iltoja porukalla istuttu eri saarissa kaikennäköisten tulisijojen ympärillä, että ajattelin tehdä talveksi 2018 sellaisen neuvonpitotilan, jossa on mukava istua iltaa...

On mukava jatkaa veneilijöidenkin kera yhdessäoloa talvella, kun ollaan aika tiiviisti sellaisella isohkolla köörillä koko kesä kasassa.

Eli tällaista ollaan tekemässä:

  • Kuusikulmainen grillikota
  • Halkaisija 3.8 m
  • Korkeus 3.2 m
  • Pinta-ala 9.5 m2
  • 9 hirsikertaa
  • n.15-20 istumapaikkaa


Grillikodan teko


Vai pitäisikö väliotsikon nimenä olla neuvonpitokodan teko 😁
Ensalkuun piti mittoa grillikodalle oikea paikka ja tehdä testikaivuu, kun ei enää muistanut mitä tuolla ruohon alla oikein olikaan.
Talo, kun tuli valmiiksi 8- vuotta sitten...
Aika iso lupaprosessi muuten tuollaisenkin rakentamiseen vaaditaan.

Siitä sitten kuutiotolkulla lapioimaan multaa pois...
Ensin lapioitu pintakerros piirrettyjä rajoja myöten. Ajattelin sotkea valmista pihaa mahdollisimman vähän.


Parit suodatinkangaskerrokset eri maa-ainesten välillä...
0-100 rakennusajan sora tuli vastaan aika syvällä. Tämän päältä on ajettu kuorma-autolla ja vielä tiivistetty.
Sitten vuorossa: Kangas+sora+kangas+hiekka.
4x 110mm korvausilmaputkea upotettu ja putkien päädyt nousevat suoraan lapinkeittiön alle.
Putkien toiset päädyt nousevat avattavan ikkunan alle, johon teen ikkunalaudan.
Putkien päädyt viistetään. Putket ovat salaojaputkea monen seikan vuoksi.
Katselin kompassia ja laitoin putket siihen ilmansuuntaan, mistä tuulee eniten tässä meren lähettyvillä.

Hiekan päälle kangas+ hienosora+ laidoille kivituhka.
Tiivistelyjä aina välissä ja sitten vielä tiivistys ennen rakennusvaihetta.


Lecaharkkojen kohdistamista ja mm. nurkkien sahausta...
Grillikodan rakennustarvikkeet kuution muotoisessa läjässä.

Runko pystyssä ja kattoelementit kasattu
Huovutus menossa...

Solumuovikaista lätsälankun alle ja päälle, niin ei revi juuri mistään väärästä paikasta korvausilmaa...
Nurkkiin tulee vielä varsinainen listoitus pystyyn.



Kanakoppi ja katonhuovutus vielä kesken.
Kattoelementit ruuvattu tiukasti toisiinsa ja laitettu varmuudeksi liima väliin, että kota on varmasti tiivis.
Perslankun ja harkkojen välissä solumuovikaista.

Alkaa olemaan valmista...

Dodiih.
Puunsuojat sävytetty talon sävyyn.
Alla kolmeen kertaan levitetty pohjuste.
Toinen maalauskerta jäi vuoteen 2019.
Vähän rosteripeltiä kanttailtu+harjattu+ruuvattu sinne sun tänne...
Porras tulee myös tuohon eteen toisen maalauskerran jälkeen.


Piti tehdä vähän erinäisitä grillausvälineistöä lapinkeittiöön.

Ensimmäinen loimutus menossa.
Muutamat grilli-illat jo takana.
Lattian puuriteliköt menevät ihan seinään kiinni.
En valanut/ laatoittanut lattiaa, kun pääsääntöisesti kotaa käytetään talvisin ja en halunnut "kylmää" lattiaa.
Samoin tulisija on aika matalalla, että kota on mahdollisimman lämmin.
Tein 1,5mm rosterilevystä 6-kulmaisen kipinäsuojan lattiaan grillin alle.
Tulisijan kehikkoa käytettäessä saa helposti paksun, kauttaaltaan hehkuvan hiilloksen.
Muurikan voi asettaa tukevasti kehikon päälle ja kaikki käry lähtee keskeltä kohti huuvaa...
Liekitin grilliä ympäröivän pöytätason. Jokainen osa lähtee irti ja nämä voi nostaa sylitasoksi.


Hyvin vetää, eikä savuttele sisälle!
Aikaa grillikodan teossa meni aikalailla 2-viikkoa työpäivien ohella, lapiointivaiheesta tähän tilanteeseen.
Tuo "halkoteline" arinan päällä on vähän vääntyillyt tuossa kuvassa ja hakenut paikkaansa.
Tein tuollaisen siirrettävän polttotelineen, jossa puut pysyvät pystyssä ja savunmuodostuminen minimoituu.
Kanttasin lapinkeittiön etuosaankin tuhkaluukun korkeudelle saakka ulottuvan pellin, että korvausilma ohjautuu väkisin arinan läpi.
Varusteiksi pari öljylamppua, lapinpuukkoja, huopia, kynttilöitä, grillausvälineitä, verhot, jne...
Voi olla, että teen vielä pölleistä siirreltävät pöytätasot.


Herkullista loimulohta tuli tälläkin kerralla! 🍴

Kestopeitteen alta paljastuukin tällainen kuorma koivu/haapapilkettä...
4/5-osaa mahtui penkkirivistön alle.
Tuollainen ~30cm pilke jää kokonaan suojaan kodan penkkien alle.
Isompi klapi ei sovellu ihan niin hyvin grillailuihin ja grillin tasaisen lämpötilan pitämiseen.
Pitihän sitä talvellakin harrastella yhtä sun toista...

Karkeavedokset valmiina. Lopulliset sahailut ja pintakäsittelyt sitten tuonnempana.
 2x 65cm korkea pöllipöytä, 2x tarjotin, 2x kipinämikon pölli. Toinen pöllijakkaroista menee haloiksi, kunhan sopiva istumakorkeus on sisäänajettu.

Tuossa kodassa istuskellessa, kävi mielessä palautella aiempaa harrastusta...


































tiistai 25. syyskuuta 2018

50

Siinä se otsikossa lukee "50"...

Suurinpiirtein tuon verran tuli veneöitä vuonna 2018 ja moottoriinkin käyttötunteja vajaa satakunta.

Onhan noita ajotunteja onneksi tullut, kun 4/2017 ostohetkellä moottorin käyttötunnit olivat ~620h ja nyt 9/2018 773h.
Tuolle tuntimäärälle vois laskea kahdelle kaudelle seuraavanlaisia summia, sillä ajatuksella, että 90% käyttötunneista on ~10kn matkanopeutta ja 10% 1-6kn kruisailua:
Polttoainekulutus: ~1450L /150h
Merimailit: ~1400mpk (~2600km) / 150h
Käyttötuntimäärät: 2017= ~60h, 2018= ~90h

Muunmuassa mukava reissu Ruotsinpuolelle, sekä Perämeren kansallispuistoon tuli tehtyä ja paljon uusia venetuttujakin tuli ympäri kauden, eripuolilla perämerta.
Joidenkin uusien tuttavuuksien kanssa tuli vietettyä muutamissa saarissa tosi mahtavia iltoja, kuin myös pidempään tunnettujen veneilykavereiden kera!

Matkaa tehdessä tuli huomattua sekin seikka, että kaksi-kolme ajotuntia yhtäsoittoa on vielä ihan jees ja mitään seitsemän ajotunnin rupeamaa en mielellään enää lähde ajamaan.
Ainakin varakuski saa olla mukana, että voi olla vähän aikaa kädet irti ruorista. Autopilottia en mielellään ala hommaamaan, ettei veneily mene "liian helpoksi".

Valassaaret  ja Ruotsin korkearannikko kiinnostais ja on ollut kavereiden kans vähän puhettakin sinne päin ajamisesta, mutta matka on pitkä ja yksin ei kiinnosta "pidellä ruoria" noin pitkiä legejä kokoaikaa. Kotipaikkakunnan ja noiden kohteiden välillä, kun ei hirveästi ole mieluisia pistäytymispaikkoja.

Tykkään siis "pikkusiirtymistä" ja "perilläolosta".
Tämän seikan vuoksi on tullut muutaman kerran mieleen viedä vene, vaikka Kalixiin ja ajelis autolla viikonloppuisin, sekä lomilla veneelle.
Olis nopeampaa "perillä".
Toinen mietinnässä ollut kohde on järvisuomi, tarkemmin Keitele ja Kallavesi . Ajoaikaa on Keiteleelle autolla reilu pari tuntia, joka aika monella Suomalaisella kuluu mökkireissuilla suuntaansa.
Kallavedelle ajoaikaa autolla tuleekin sitten jo se reilu 3h. Ei tuokaan vielä paha rasti ole.


Nyt kirjoitushetken viikolla 39 alkaa olemaan yöpakkasia ja koko Syyskuun on satanut, sekä tuullut aika reippaasti.
On siis aika suunnitella tulevalle viikonlopulle veneennostoa ja sitä ennen veneestä on haettu jo peräkärryllinen tavaraa kotiin, sekä tyhjennetty makeavesijärjestelmä.

Ajelin 5l glykoliseosta raakavesipuolelle, ettei yöpakkaset pääse tekemään yllätyksiä.
Tuo määrä kiertää koko järjestelmän läpi äänenvaimentajaan saakka.
Kuivilla olen sitten ajellut talveksi ~20l 50% glykoliseosta (tyhjennetylle) merivesipuolelle, että glykolia on varmasti jokapaikassa ja pakkaskestävyys riittävä.

Kuivilla onkin vuorossa sitten edellämainittu varsinainen glykoliajo, pohjan/ vesirajan pesu, syyshuolto, jne...

Talvella vois laitella uuden twist 'n' lock wc-istuimen ja vhf/dsc-puhelimen, jos jaksaa..
Keväällä vois harkita pohjan kuivajääpuhallusta ja jättäisi pohjaan vain epoksin, kuten aiempiinkin veneisiin on tullut tehtyä.
Nopeutta ja polttoaineensäästöä tulisi ihan varmasti ja vene olisi kuivilla aina siistin näköinen pohjan osalta, sekä epoksoidun pohjan pesu on paljon mielekkäämpää tehdä vs antifouling.

... Lisäyksenä: Oulussa tiet valkoisena 5.10.18
... Lisäyksenä: Oulussa yli parikymmentä astetta lämmintä 14.10.18...Säät heittelee...

Talveksi veneaiheisia sarjoja:


Team Bachstad idänreitillä. Helsingistä matkaveneellä Mustallemerelle Istanbuliin viikinkien reittiä pitkin.
https://areena.yle.fi/1-4551653

Atlantin yli itämerellä. Pitkin Itämerta yhtä pitkä matka purjehtien yhtäjaksoisesti, kuin Atlantin ylitse. https://www.youtube.com/user/RuffeVideo


Kesälomareissu kartalla...
Tuosta kuvatuksesta näkeekin sen, etten läheskään aina ajele väylillä, vaan omia reittejä.

Mukavia lämpöjä piteli...








maanantai 16. heinäkuuta 2018

Yanmar 4JH impellerin vaihto ja jäähdytystehon parantaminen

Ajattelin vaihtaa impellerin Ruotsinreissun aikana, tai reissun jälkeen satamassa.
Impelleri olisi hyvä vaihtaa 500h/ 2-3v- välein. Yanmarin ohjekirjassa lukee vaihto 500h välein/ tarvittaessa.
Veneessä oli vielä kiinni alkuperäinen 18-vuotias ja 749h nähnyt impelleri.
Moottori on Yanmar 4JH2-UTE ja kaikissa 4JH2-sarjan koneissa pitäisi tietojeni mukaan olla sama impelleri.

Merivesipumppu sijaitsee moottorin alaosassa, todella ahtaassa paikassa jonne ei näe, kuin peilin kautta. (Nuoli osoittaa sijainnin).
Tein impellerin vaihdon mahdollisimman vähillä purkutöillä. Helpompaa on, mikäli irrottaa "romua" pumpun edestä nuolen kohdalta.
Merivesipumpun hana pitää kääntää kiinni ja moottorin alle on hyvä laittaa pari karkkirasiaa ottamaan vedet talteen, niin välttyy pilssin luutuamiselta...

Merivesipumppu/ impellerikotelo.
Kansi on kiinni 10mm pulteilla.

Merivesipumpun kansi irrotettuna.

Impelleri irrotettuna

Vasemmalla alkuperäinen ja oikealla tarvikeimpelleri.
Alkuperäinen koodi: 129470-42532, tarvike: Cef500107.GT 

Tasopinta ja tiivisteura puhdistettu karhunkielellä.

Impellerikotelo ja impelleri rasvattu vedenkestävällä/ kumiystävällisellä potkuriakselirasvalla.

Tapoja on monia ja tässä yksi.
Tiivisteura on aika väljä ja pystysuorassa, joten o-rengas on vaikea saada pysymään aloillaan.
Jotkut "lukitsevat" renkaan vaseliinilla, minä laitoin Bostik A3:sta.
Kontaktiliimassa on se etu, että o-rengas pysyy varmemmin paikallaan ja impellerin vaihto "lennosta" merellä on todennäköisesti mukavampi tehdä, mikäli o-rengas pysyy paikallaan urassaan.
Ylimääräiset siistin pois, ennen kannen laittoa paikalleen.
Impellerin sivu rasvattu myös vaseliinilla ennen kannenlaittoa...
Mikäli impellerin siivet jää kuvankaltaisesti, niin loput "väärinpäin" olevat pystyy kääntämään tylpällä metallitapilla oikeaan asentoonsa, kunhan pesä+impelleri on rasvattu. Noin ainakin itse teen.

Hioin impellerikotelon kannen hiomapaperilla ja laitoin pari milliä paksusti vaseliinia ennen kiristystä.
Ylimääräiset tursusivat ulos ja pyyhin ne pois.
O-renkaan ja kannen välissä on vaseliini, joten o-renkaan luulisi pysyvän kannen irrotuksen ajan paikallaan, mikäli tulee impellerin vaihtotilanne eteen kesken reissun...
Moottorille tulee neljä 100mm eristettyä tuuletuskanavaa.
Vasemmalla alimpana tuuletuskanavassa on tunnelipuhallin.
Vedin ilmakanavalle kokeilumielessä jatkoa turbon lähettyville, että moottori saisi jonkinverran viileämpää ilmaa sisuksiinsa oli puhallin päällä, tai ei.
Näillä +33° helteillä moottoritila on aika lämmin ja jokainen viileämpi lämpöaste moottoritilassa on tervetullutta, sekä jatkaa moottorin elinikää.
Puhallin siis tuo raitista ulkoilmaa konehuoneeseen, kun taas "jenkkiveneissä"/ bensaveneissä puhallin imee moottoritilan pohjalta bensahöyryt ja puhaltaa ne ulkoilmaan, ennen käynnistystä. 
Puhaltimen ollessa päällä koneen käyntilämpötila matka-ajossa on noin viisarin verran viileämpi. 

Mielessä on tehdä lopullinen versio viileästä ilmansaannista seuraavasti:
Haponkestävästä pellistä turbon ympärille noin 1/4 alhaalta avoin kotelo ja tehdä oikeanpuoleisesta alemmasta 100mm ilmakanavasta putkiliitos koteloon. Tuolloin moottori turboineen saisi kylmempää ilmaa sisuksiinsa ja mahdollinen kondenssivesi ei tuottaisi ongelmia avonaisen kotelon vuoksi. 
Ilmakanavissa on joutsenkaulat ja sadesuojat jo valmiina "vesiryöppyjä" eliminoimassa.
Vasen ilmakanava osoittamaan/ tarvittaessa puhaltamaan suoraan lämmönvaihdinta kohti ja poisto tapahtuisi kahta ylintä kanavaa pitkin pihalle. Nyt, varsinkin tuo vasen ylin kanava on lämpimin, koska lämmönvaihdin on lähimpänä ja laturin ilmavirtakin osittain puhaltaa ilmaa kanavaa kohti. 
Veneen sisällä oli sopiva työskentelylämpötila, huom! Mittarit varjossa ja luukut olleet päivän auki...

Impellerin kans sopivassa lämpötilassa puuhastellessa katselin lämminvesivarajaa...
Moottoritilahan on kokonaan oma osastonsa ilmakanavineen...
Moottoritilan yläpuolella on isohko säilytystila, jossa on myös tuo aiemmin mainittu lämminvesivaraaja.
Tuo välitila lämpenee ajossa arviolta jonnekin  +40° hujakoille ja on seuraavana päivänäkin vielä lämmin.
Lämminvesivaraaja pysyy lämpimänä 2-3vrk ja ensimmäisen vuorokauden ajan tämän pintakin on todella kuuma.
Laitoin ilmanvaihtosäleikön välitilan "ylimpään kohtaan" lämminvesivaraajan eteen. Josko tuo hukkalämpö lämmittäisi pressun alta avotilaa keväällä/ syksyllä... Kesällä ajelen pressut auki, niin lämpö pääsee kartanolle.

Lisälämmönvaihtimen asennus


Ajattelin tehostaa jäähdytystä entisestään ja saada pari solmua lisää matkavauhtia ilman, että moottorin lämmöt on turhan korkealla.
Termostaatin vaihto oli edessä, joten tämä lämmönvaihtimen asennus tuli samoilla tulilla...
Termostaatilta turbolle menevä ⌀8mm makeavesiletku poikki keltaisesta kohdasta ja ⌀25mm sininen merivesiletku poikki pakokäyrästä, sekä lauhdutin näiden letkujen "väliin".
Tein pari kiinnikettä haponkestävästä, jolla lämmönvaihdin pultataan moottoritilaan viileään kohtaan ja pois huoltotoimenpiteiden tieltä.
Makeavesi kiertää alunperin (lämpimänä) termostaattikotelolta turbolle ja edelleen alkuperäiseen lauhduttimeen. 
Tuolla muutoksella alkuperäisessä lauhduttimessa on viileämpi vesi ja turbokin käy viileämpänä.
Jospa Oulu -> Piteå matka joutuisi hieman nopeammin tulevaisuudessa. 
Lauhduttaja on 310mm pitkä ⌀54mm, tulpattujen kohtien kierre NPT 3/8"
Vihreät nuolet näyttävät veden virtaussuunnan. 

Ajatuksena on siis mahdollisimman hyvä/ tehokas moottorin hyötysuhteen valjastaminen käyttöön pienin muutoksin.

Makeavesikierto.
Olen miettinyt halkaisijaltaan pientä tuulettimen propellia hihnapyörän päähän tehostamaan moottoritilan tuuletusta. Puhallus tulisi moottorin "läpi", moottorin takaosaa kohti.


Raakavesikierto.
Kuva poikkeaa laponestoventtiilin/ merkkivesiventtiilin osalta, mutta pääpiirteittäin ok.


Aika tasan 400€ osakasa, jossa vähän ylimääräistäkin
Lämmönvaihdin paikallaan paapuurin puoleisen takapunkan seinässä, pois huoltotoimenpiteiden tieltä...
Viileämmällä kelillä sitten asennuksen viimeistelyt. 31.7.18 oli aivan liian kuuma...

Moottorissa oli alunperin (alkuperäinen) 82° NCT termostaatti ja nyt alkuperäisellä numerolla tilattu termari on 76,5° NCT, eli tuonkin ansiosta kone käy viileämpänä. Termostaatin mukana pitää muistaa tilata termostaatin alapuolelle tuleva tiiviste, sekä termostaattikotelon tiiviste.

Dodiih 50mpk takana ja testailtu eri kierrosnopeuksia... 3300rpm ja ~12,5kn (Vene kuormattuna) voi ajaa huoletta. 3400rpm sais pitää jatkuvana ohjekirjan mukaan, mutta melutaso on tuolloin jo aika kova ja matkanteko ei niin mielekästä. Matkanopeus kasvoi siis selvästi, jota lähdin tavoittelemaan. Lämmöt pysyy kurissa kaikilla kierrosalueilla ja korville mieluisa matkanopeus on nyt asettunut 3200rpm/ 11,5-12kn. Lämpömittari on viisarinverran yli 80°c matkanopeudella, eli moottori käy selvästi viileämpänä.

Meriveden ollessa helteillä poikkeuksellisen lämmintä~25°c, moottorinlämmöt ovat asennusten jälkeen viileämmät ja pystyy ajamaan korkeammalla kierrosalueella, kuin ennen keväällä ajaessa pariasteisessa vedessä!
Moottori ei ylikuumene, vaikka ajaisi hanat tiskissä 3600-3700rpm ja 15-16kn. Järkeväähän tuollainen ajotyyli ei sitten missään nimessä ole. Huippunopeudella en ole ajanut, kuin testimielessä muutaman kerran.


Nopeus kasvaa, niin huoltaisikohan sitä jotain...





Akselin kierrosnopeuden kasvaessa, vois vaihtaa tukilaakerin akseliputkeen talvella ja tehdä lopullisen linjauksen veneen kelluessa keväällä.
Laakeri on vielä hyväkuntoinen, mutta ihan vaan varulta/ mielenkiinnosta vaihto...
Noita on useilla mitoilla ja lienee 35x50x140 oikea mitoitus.

Tukilaakerin vaihdon yhteydessä vois vaihtaa akselitiivisteen.
Venessä on tällä hetkellä (vuotamaton) Volvo-Penta blackjack-tiiviste.
Kuvan mallisessa tiivisteessä on vesinippa, josta tiivisteen voi ilmata laskun yhteydessä, tai tuohon voi yhdistää raakavesikierron. Tulpan kautta onnistuu ajoittainen rasvaus nopeasti.