tiistai 17. lokakuuta 2017

Vähän varustelua enskesää varten

Kirjoittelen talven aikana tähän alle epämääräisessä järjestyksessä kaikista talven ajan varusteluista...

Vene tuli nostettua todella aikaisin ylös, verrattuna aiempiin vuosiin.
Varustelua on vain paljon mukavampi tehdä maissa, entä veden päällä keikkuvassa veneessä...Jos sitä ensvuonna ajelis kuukauden pidempään...

Aikaiseen nostoon oli siis syynsä:
Polttoainetankin puhdistaminen, sekä tankin puhdistamisen jälkeen lähti kaiteet irti, vanhojen liimojen poisto, pintojen karhennus ja rasvanpoisto. Luonnollisesti uusin tiivisteliiman parhaimpaan mahdolliseen+ kaikki kiinnitysruuvit.

Muita laittelukohteita: Työvalojen asentaminen, radioantennin asentaminen, sulakerasian päivittäminen nykyaikaan, merivesi pentteriin, tutkaheijastin, (palamattomasta kankaasta) verhot, akkujen uusiminen, kattoluukun ympärystän uudelleenlistoittaminen ja huulitiivisteen valmistaminen, jos jaksan niin uusin tuulilasien painelistat, ehkä joku plotteri tulee laitettua ja ehkä lämmitin, jne.

4G-reitittimen asennus tulee kevään korvilla kans eteen. Tablettien ja kännyköiden liittymiä ei kannata alkaa vaihtelemaan ja pääsen läppärilläkin tarvittaessa helpommin nettiin. Myöhemmin käytän verkkoa hyväksi niin, että asennan veneeseen valvontakameran liiketunnistimella. Tuosta kamerasta pääsee myös katsomaan reaaliajassa veneen sisälle.

Tutkaheijastimeen kannattaa sijoittaa vähän rahaa, sillä halvimmilla pötkylöillä ei tee käytännössä juurikaan mitään. Tämä on useissa testeissä huomattu. Ostettuna on keskihintainen kapine.

Molemmissa akuissa riitti vielä helposti potku käynnistämään moottori, mutta syväpurkausominaisuudet olivat melkein puolittuneet.
Olin kahden vaiheilla uusinko molemmat akut, vai kytkenkö nämä nykyiset 110ah akut rinnan "yhdeksi akuksi" ja pidänkö näitä kahta akkua pääasiassa starttiakkuina, sekä ostanko 180ah vapaa-ajan akun pelkästään kulutuspuolelle.
Tuolloin kapasiteettia tulisi tuplat enemmän.
Tosin aurinkopaneelin ansiosta viime kesä meni helposti nykyisen akuston koolla ja vajaatehoisilla akuilla.
Molemmissa tapauksissa rahaa palaa kuitenkin yhtä paljon.

Alkuperäiseen P:37,L:36.5,K:24cm akkulaatikkoon ostin loppujenlopuksi Vartan 105ah vapaa-ajan akut, jotka kestää tuplamäärän purkuja normaaliakkuihin nähden.
Tuotekoodi: LFS105 / 811 053 075 B91 2 .
Sijoittamalla tuplamäärän rahaa, sais akut agm:nä. Ajattelin pärjätä noilla Vartoilla.
Aiemmat akut olivat monta vuotta vanhat Exide eg1101 61004 110ah starttiakut, jotka olivat enemmänkin jatkuvaan käyttöön suunnitellut.

Jos tuota venettä sais talven aikana sillain varusteltua, sekä laiteltua, että kelien ja lomapäivien salliessa vois kiertää mielenkiintoisimmilta osin, osittain PerämerenPerämeren kansallispuisto ja Luleån, sekä Piteån saaristo kiinnostaa myös ja jos aikaa jää, niin Kalix:n joella vois pyörähtää.
Tuon reissun jälkeen seuraavana kesänä vene voisikin olla Keitelejärvellä.
Keiteleen ehtis varmaan kesäloman aikana katsella jollain tavalla läpi ja vene toimisi kesälomakauden ulkopuolella "kesämökkinä".

Lämppäri (Thermo 2500) on toiminut toistaiseksi aina, eikä plotterillekaan ole kauheaa tarvetta. Saa nähdä, tuleeko näitä laitettua.
Mulla on nyt 10"tabletissa Sailmate ja uusi Navionics- Boating HD . Varalla kännyköissä samat ohjelmat ja vara gps:nä Garmin Colorado 300 HXEU800X- pohjolan kartalla. Mielellään ajelen kartalla+kompassilla ja nämä sähköhärvelit ovat olleet varalla.
Ensvuonna on tarkoitus ajella huomattavasti pidemmälle, kuin koskaan aiemmin. Tuon vuoksi nykyaikainen plotteri laadukkaalla pohjanläpianturilla vois olla jees.
Hyvä reittisuunnittelun tuki on myös Eniron karttapohja paperikarttojen lisäksi, jossa on merikartta vapaassa käytössä. Klikkailemalla saa syvyydet ja väylätkin näkyviin.

Kuomun pesu, saumojen uudelleenompelu, sekä kuomun kyllästäminen on talven hommia kans.  Kuomukangas ja ikkunat ovat täysin ehjiä, mutta ompeleiden langat ovat ihan lahot 2005-vuosimallin kuomussa.

Eli tulevana talvena käyn "perusasioita" läpi ja jos sitten 2019-talvella alkais panostamaan esteettisiin asioihin ja kävis puuosat+ sisustuksen läpi, mikäli innostusta riittää.
Mielessä on käynyt kaikkien veneen ulkopuoleisten tiikkien hionta ja jättäminen harmaantumaan. Sisäosissa ajattelin hioa kaikki puupinnat lakasta vapaaksi ja lakata sävyttömällä puolikiiltävällä lakalla kaikki uudestaan. Lattian tiikit ajattelin hioa ja lakata 2k täyskiiltävällä lakalla. Olishan tuossa hommaa seuraavalle talvelle 😥

Nyt muuten tuli lunta Oulunseudulla 20.10.17

Targakaaren varustelua, Syys-Lokakuu



Asentelin vapaapäivänä pari 12v/24w led-työvaloa, niin ensisyksyn pimeälläajot on mukavampia ja rantautumisetkaan ei ole enää säkkipimeässä hortoilua.
Velotehoa yhdellä lampulla on kohtalaisesti 1620lm ja tehollinen valaisualue 20x60m.
Enempää en laita valoja, niin noita voi poltella huoletta jonkin aikaa ilman, että moottorikaan on käynnissä...
Kauemmas näen tarvittaessa sitten kannettavalla led-spotilla...
Vedin 7-napaisen kaapelin sähkökeskukselta targakaarelle, niin tulevaisuuden sähkötyöt on nopeita toteuttaa.
Samalla tuli uusittua radioantenni.
Tein 2mm hst-latasta tuet työvaloille ja antennille, samalla peittyivät kaikki aiemmat asennusreiät.
Oikealla puolella törröttää tulpattu tv-antennikaapeli. Olen kahden vaiheilla tuleeko edes koko televisiota+ antennia laitettua, kun vene on vain ajamista/ nukkumista varten.
Toinen asennettava vempele vois olla tutka-antenni tuon suunnitellun tv-antennin paikalle.

Kuvasta huomaa, että kaikki paitsi kääntyvä valomasto ovat matalalla. Tuleva tutkaheijastin on käännettävää mallia. Nämä kaikki siksi, että alle metrin korkuisella kuorma-auton perävaunun lavalla saa veneen kuskattua kivuttomasti, vaikka Saimaalle...
Targakaarta ei siis tarvitse kipata ollenkaan kuljetuksen ajaksi.


Sähköjä vähän uusiksi, Loka-Marraskuu

(Alkuperäinen?) suojaamaton keraaminen sulakerasia 1,5mm2 hyppyjohtoineen sai lähteä.
Entisessä sulakerasiassa 8mm2 musta syöttökaapeli on vedetty yhteen nastaan ja syöttö seuraaville sulakkeille on toteutettu 1,5mm2 jumppereilla aina viereisestä 1,5mm2-johdosta seuraavaan nastaan.
 Uuden rasian vaihdon yhteydessä vaihdoin kaikkien mustien piuhojen värit punaisiksi ja niputin nämä sulakerasian viereen.


Kaikki johdot laitoin läpinäkyvään spiraaliin sisustan kasauksen yhteydessä. Siksi vasta kasaamisen yhteydessä, että voi tehdä jokaiselle johtonipulle/laitteille vielä erikseen testit.
Sen vuoksi läpinäkyvään spiraaliin, että tarpeentullen voi tehdä nopeammin vianhakua ja johtojen värit näkyvät läpi. Plussat omiin ja miinukset omiin, sekä päävirrat omiin spiraaleihin. 
Aikalailla 10m meni tuotakin ihan huomaamatta.
Tässä edellisessä projektissa tuli asennettua yläkuvan mukaiset led-sulakerasiat.
Ajattelin nykyaikaistaa tältä osin sähköpuoltakin ja asentaa samanlaisen tähänkin veneeseen.
Tässä sulakerasiassa led-valo syttyy linjan ollessa oikosulussa/ sulakelangan katkettua.


Uuteen sulakerasiaan tulee 35mm2 syöttökaapeli ja lähdöt vastaavasti jäävät alkuperäisiksi, kun näissä riittää mitoitus.
 Lähtöpuolen piuhat on siis hyvin mitoitettu. Kaikkiin piuhoihin laitoin nykyaikaiset kutisteliimaliittimet. Nämä liitimet antavat "automaattisesti" hyvän vedonpoiston ja kosteudeneston. Sulakerasian liittimiin laitoin sähkönsuoja-aineen jokaiseen kohtaan.

Uudessa sulakerasiassa on sekin hyvä puoli, että sulakkeet on numeroitu. Asensin johdot niin, että alkuperäinen sähkökuva numeroineen pitää paikkansa.
Lisäksi nyt sulakerasian vieressä lukee, mille kaikelle minkäkin numeroinen sulake on.
Siirsin uuden sulakerasian sellaiseen paikkaan, minne on tarpeentullen nopea päästä käsiksi.
Uusi sulakerasia on suojassa keulan vaatekomeron nurkassa "seinän toisella puolella" alkuperäiseen nähden. Enää ei tarvitse purkaa mitään, että sulakkeisiin pääsee käsiksi.
Max kuorma 100A, max 30A/ linja. Riittää siis todella hyvin tarkoitukseen.

Sulakerasiassa on myös kunnollinen suoja, kun vanhassa sitä ei ollut.

Lämmittimen vaihto alkaa ja sisusta menee palasiksi, Marras-Joulukuu


Kuvassa näkyvä polttoainekäyttöinen lämmitin tuli myytyä pois.
Ajattelin laittaa edellisen Thermon tilalle Planar 44d:n.
Tuleva lämmitin on tehokkaampi ja imee polttoaineen suoraan veneen omasta tankista, sekä tulevassa lämmittimessä on huonetermostaatti.
Edellinen lämmitin toimi täysin moitteetta ja oli teholtaan riittävä, mutta haen uudella lämppärillä ennenkaikkea käytön helppoutta. Thermo oli ollut ex-omistajalla todella vähällä käytöllä.
Tästä kertoo kuvassa näkyvä yleiskunto ja osin sekin, että lämmittimen tankissa oli ostohetkellä vielä "Esson Blueta", mitä ei ole saanut enää pitkiin aikoihin.
Edellinen Thermo-lämmitin oli pultattu ajonaikaisen lämmittimen kanssa yhdeksi paketiksi hytin käyntioven vieressä olevaan vaatekaappiin.
Vaatekaapin sisällön revin kokonaan pois äänieristeineen, kun ääni/ lämpöeristeet alkoivat olemaan myös vaihtokunnossa.


Tämä veneessä ollut lämmitinpaketti oli kokonaisuudessaan kiinni veneen kylkeen laminoidussa teak-levyssä. Aika ahtaassa paikassa, vaatekaapin perällä.
Teak-levy oli revennyt irti veneen kyljestä. Tämä kävi ilmi, vasta purettuani vaatekaapin kokonaan.
 Laminointi oli tehty ns. pähkinävoilla, mikä ei ole kaikkein pitävin vaihtoehto.

 Ajattelin, että vois samalla siirtää ajonaikaisen lämmittimen puhallinyksikön tuulilasin alla olevaan kaappiin.
Ilmakanavat lyhenisivät ajonaikaisessa lämmittimessä pari metriä, jolloin tämän lämppärin ilmakanavat eivät hukkaisi lämpöä nimeksikään. Toinen vaihtoehto olis jättää tämä nykyiseen paikkaansa ja vetää ilmakanava myös takahyttiin. Silloin molemmilla lämppäreillä lämpenis myös takahytti.

Ajonaikaisen lämmittimen kennon puhdistan jokatapauksessa tuohon sopivalla vaahdolla.

Vene on tällä hetkellä sisältä kuin ydinsodan jäljiltä. Olen purkanut joka puolelta sisustaa.
Sainpa jo kuulla kommenttia, että pitihän tuo arvata: Purat koko veneen talvella.

"Komero" purettuna ja wanhan lämppärin paikka esillä.
Kuvassa näkyy myös irrotettu ajonaikainen lämmitin.
Sinisen neliön kohdalla ollut entinen asennuskohta selvästi nähtävillä.
Tuohon tulee tilalle rosterinen asennuslevy, johon hitsaan lämmittimen kiinnikkeen.
Kirjoitushetkellä 2.1.18 tilattu kaksi Planar 44d:tä. Yksi omaan veneeseen, yksi kaverin veneeseen.


Planar 44D veneasennuspaketti.

Tässä hieman lisää asennustarvikkeita. Samaan tilaukseen tuli pakoputken laitaläpivienti, tankkiotin M8-kierteellä, kaasutiivis pakoäänenvaimennin ja 100mm->90mm supistin ilmakanavistolle, sekä vajaa pari metriä 90mm ilmakanavaa.
Pakoputken lämpöeristys jäi hellaprojektista sopivasti yli ja lämppärin mukana tulleen metrin pituisen pakoputken kaveriksi tuli toinen yhtä pitkä pätkä. Äänenvaimentimen tullessa väliin, on pakoputkea joutsenkaulat huomioiden sopivasti...
Oikealla alakulmassa 2mm rst levy, johon hitsaan keskellä ylhäällä näkyvän rst-asennuslevyn.
Leveämpi kanttaus tulee parrasta vasten.
Lämmitettävä ilma tulee ulkoa 90mm putkistolla lämppärille.


En jaksanut alkaa tekemään tuloilmaventtiiliä, kun sopiva haponkestävä venttiili löytyi Hong-Kongista...
Tämä tulee avotilaan penkin sivulle, jolloin sisätiloihin puhallettava ilma tulee halutessa kokonaan "kuomun sisältä" . Kuomussa on neljä ilmanvaihtokohtaa. Eipähän ime ilmoja viereisen veneen pakoputken kohdalta, tai naapuriveneen viemärin tuuletusputken kohdalta...
(Venttiilin lähettäjän/ myyjän ottamia kuvia)

Asensin lämmittimen ohjauspaneelin oven viereen, että ohjainpaneelissa oleva huonetermostaatti reagoisi oven aukomisiin mahdollisimman nopeasti. En saanut asennettua säädintä mittarin kans samaan tasoon, kun aiemman säätimen reiät olis muuten jääneet näkyville.
Lämmittimen ohjeet on mitä on, joten tuossa helppo käyttöohje paneelille: Planar PU22 ohjauspaneelin käyttöohje
Lämppärin teline liimausta+ laminointia vaille paikallaan. Körapop 225-2L liima tulee 10cm matkalta levyn ylä- ja alaosaan, levyn ja veneen kyljen väliin. Varmuudeksi vielä laminointi laidoille ja ruuvaus vielä partaaseenkin... 
Jätän molemmille sivuille noin 20cm pätkän laminoimatta, että ilma pääsee kiertämään levyn ja kyljen välissä. Taivutin pellin niin, että keskiosa on 2cm irti veneen kyljestä...
Pystyssä oleviin pultteihin tulee kiinni kuvassa näkyvä ajonaikainen lämmitin. 
Äänieriste/lämpöeristysmatto tulee komeroon jokapuolelle, oveenkin. 
Pelti+kylki karhennettu epäkeskolla+nelikymppisellä ja lopuksi hieman käsipelillä. Hionnan jälkeen pesty asetonilla useaan otteeseen. 
Olen törmännyt aika monessa veneessä (tässäkin ennen) siihen, ettei lämmittimiin pääse kunnolla käsiksi ja tekemään perushuoltoja. Tämä lämppäripaketti on nyt suoraan oven takana, kun ei tuonne komeroon muuten mitään muutakaan oikein sovi ja mitään tavaraa ei voisi heti lämmittimen viereen oikein laittaakaan. Aiempi lämmitin oli kulman takana piilossa ja todella ahtaassa paikassa.
Laittelin kaikki autotallistakin löytyneet 20mm ja 30mm ylijäämäpalat lämpöeristeestä komeron sisälle. En leikannut näitä "muotoon" kun nuo eivät näy mihinkään, edes oven ollessa auki. Pääasia on, että (lämpöeristetyn) pakoputken molemminpuolin on vielä lämpö/äänieristematto.
Kuvassa näkyy uusi ilmanvaihtoventtiili ja vanha äänieriste. 
Äänieriste mureni käsiin ja oli helppo irrottaa lastalla.
Uusi tuloilmaventtiili on pakoputken laitaläpiviennin kohdalla, että läpivientiin pääsee tuota kautta tarvittaessa helposti käsiksi.
Edellisen äänieristeen liima oli aivan järkyttävän sitkeässä saada irti. (kontaktiliima?)


Laitoin uudet 20mm äänieristeet kiinni niiden omalla liimapinnalla ja varmuudeksi kiersin reunat liimatiivistemassalla.
Testiasennus pakoputken osalta. Ei siis lopullinen...
Yläosa pakoputkesta aikalailla lämpöeristetty, sekä äänenvaimennin eristetty. 
Kokeilin, vaikka minkälaisia eristemahdollisuuksia ja mittailin pintalämpötiloja eri paikoista, lämmittimen huutaessa täysillä pitkiä aikoja. 
Mulla oli muutama pätkä Planar 8D-mallien mukana tulevia eristesukkiakin.
Paloturvallisin vaihtoehto näkyy olevan, että alkupuolen pätkässä on alkuperäinen eriste niin, että eristeen ja putken väliin jää mahdollisimman paljon ilmaa ja äänenvaimentimen jälkeen kivivillakouru. Kivivillakourun pintalämpötila pitkän ajan jälkeen täysteholla huudatettuna ei nouse yli 50°C. Vertailupohjana puhalluskanavien pintalämmöt huitelevat parhaillaan ~100°C.
  Kokeilin laittaa koko pakoputkenkin kivivillakourun sisälle ja seuraus oli se, että pakoputken lämpötila nousi aivan liikaa, kun lämpö ei päässyt haihtumaan. Ensimmäiset senttimetrit ovat kuumimmat, mittarin näyttäessä ~200°C.
 
Alaosa pakoputkesta eristämättä ja taittelematta muotoonsa vielä tässä vaiheessa. Kasasin komeron ensin ja taittelin putken sen jälkeen.
Putki ei jäänyt "ovea vasten".

Suurinpiirtein loppulliseen muotoonsa taiteltu putki. Tämä on kokonaisuudessan ~1,5m pitkä. Tässä vielä eristämättä. (On muuten pölyävää tavaraa tuo Planarin lämpöeriste) Johtoihin tuli kans eristeet, niidenkin eristys tässä vielä ihan vaiheessa.
Komeron ja lämmittimen osalta valmista! 
Siirsin aurinkopaneelin (sininen palikka) lataussäätimen samalla ja tuohon avonaiseen kohtaan teen tiikistä saranoidun luukun. Kaikki menee siis piiloon.
Kaikissa kolmessa hytissä on 90mm tuloilmaventtiili ja kaikkien hyttien venttiileiden ilmavirtausta pystyy säätämään erikseen. 
Lämmitimen lähdössä on 100->90mm supistin ja 20cm pätkä 90mm letkua, sitten onkin jo vastassa 90mm y-haara, joten hirveää ahdistusta/ ylikuumenemista ei pääse syntymään. 
Ajattelin asentaa yhden palovarottimen lisää ja sijoitan sen komeron yläpuolelle. 
Lämmittimestä ei kuulu juurikaan ääntä, kun se on päällä.


Punaisen neliön kohdalle tulee joskus tehtyä manusluukku, että tankin putsaaminen on satakertaa nopeampi/ helpompi tehdä laipion molemminpuolin. Tässä vielä menossa lämppärin polttoainepumpun letkun ja sähköjen asennus.


Lämppärin polttoainepumppu on tässä kuvakulmassa piilossa, mutta tähänkin pääsee tulevaisuudessa nopeasti käsiksi. Tässä on menossa luukun teko tankkiyksikön päälle. Nyt ei tarvi purkaa koko sohvaryhmää, että pääsee tänne katselemaan...


Laitoin pari 600g/m2 lasikuitumattoa wanhan pakoputken läpiviennin reiän alapuolelle. Sitten tein hartsista ja lasikuitusilpusta täytteen, jota laitoin reikään. Sekoitin topcoatin, jota laitoin 3mm paksun kerroksen edellämainitun mäskin päälle. Topcoatin päälle levitin  polyuretaanimaalia, jonka sävytys skannaamalla veneen kyljestä osui napakymppiin. Maalin kuivuttua myllytän vielä tuon, niin saa ihan huomaamattomaksi. Voi olla, että myllyttelen joskus veneen samalla tavalla, kuin aiemmankin veneen.

Venekuomun pesu, Tammikuu

Aiempi kuomunpesu näytti onnistuvan hyvin, niin tein saman kaavan mukaan uuden pesun Tammikuun hujakoilla.
Pikkuvinkkinä sanottakoon, että kyllästäminen kannattaa tehdä autotallissa, tai lämpimänä kesäpäivänä ulkona. 
Tein kyllästyksen pesuhuoneessa ja kyllästysaineen haju lähti vasta reilun viikon päästä pois, vaikka kuinka siivosi. 😀
Kyllästeainetta meni reilut 1½ pulloa, kun kastelin kankaan ulkopuolelta läpimäräksi.
Kuomun kaikki saumat on uudelleenommeltu turpoavalla kuomulangalla.

Tabletille/ plotterille teak-teline, Helmikuu

Pitihän se jotain pientä värkkäillä Helmikuussakin.
Kasa muotoonleikattua tiikkiä... On jos jonkinlaista viistettä, mitkä eivät tässä näy...
Reunanauhat puuttuvat vielä kuvasta...

Palikat yhteen, reunanauhaa paikalleen ja epoksia vielä joka liitoskohtaan rima/ ruuviliitoksen lisäksi...

Veneen puiseen/ kulmikkaaseen sisustukseen sopinee tällainen tablettiteline paremmin, entä muovinen hilavitkutin...
10,1" tabletti mahtuu hyvin ja kymppituumaisen plotterin upottaminenkaan tähän ei ole poissuljettua.



Mikään mittari ei peittynyt, joka oli yksi päälimmäisistä tarkoituksista.
Jätin hieman pelivaraa tabletin molemmille sivuille, että tuohon sopii varmasti mikä vain 10" tabletti, tai plotteri.
Allaoleva luukku mahtuu aukeamaan tarpeeksi.
Tämä "plotteriratkaisu" oikeastaan siksikin, kun nuo langattomat kaikuanturit näyttää tekevän tuloaan...
Ikkunaan on kiinnitetty Garminin käsi-gps:n teline, joka on tarkoituksena pitää myös päällä vähän vieraammilla vesillä.
Asiasta seitsemänteen: Kompassi ei ota häiriöitä mittareista, jne. Testasin sen, ennenkuin siirsin kompassin pysyvästi tuohon. Aiempi paikka oli katossa ja pari kertaa löin pääni kohtuu mukavasti kompassiin, niin siitäpä se ajatus sitten lähti......

Kattoverhoilun paneeleja uusiksi, Maaliskuu

Kattoluukun listoittamisen ja sähköjen läpikäynnin yhteydessä otin kattoverhoilun irti.


Onneksi muut paneelit eivät olleet mustuneet. Nahka kiertää paneelien ympäri, niin muut paneelit olivat säästyneet ehjinä. Varmuuten maksimoimiseksi tein tuon paneelin sitten vesivanerista...

Verhot uusiksi, Huhtikuu

Olihan muuten lujassa löytää kaksipuoleisella kuviolla olevaa verhokangasta, jolla on kuvassa näkyvä sävyero ja leveyttä 280cm.
No etsintä palkittiin ja verhotkin alkoivat muodostumaan. Vaalea puoli ulospäin ja tummapuoli sisälle.

Kattoluukun listat uusiksi ja kumitiivisteen teko, Huhtikuu



Taiteltu hieman rosteria...
Taimmainen kulmalista. Jiirit sahaamatta ja tiiviste hätäisesti paineltu paikalleen. Taustalla mittaillaan verhoja...


Revitty muoviset kulmalistat pois...



Kattoluukun ja katon välissä oli alunperin kapea teak-lista ja sen päällä tiivistesuikale.

Lista tiivisteineen kiinni. Kattorakennekin jäykistyi listan ansiosta huomattavasti. Samalla lähti Wallaksen keittolieden laitaläpivienti irti. Kesällähän liesi vaihtui uuteen ja tuo läpivienti jäi paikalleen, odottamaan talven remontteja.
Tuossa asennuksessa näkyy ajatus katkenneen, kun tuon pitäisi olla 180° eri asennossa. Putken kondenssivesireikä sojotti siis suoraan ylös ja muutenkin pakoputkelle on hyvä saada "joutsenkaula" (Läpivienti kuvassa vasemmalla alhaalla) Tilalle tuli Planarin jäähdytetty laitaläpivienti, "nokka" ylöspäin...

Teak-listojen tilalle tulee joskus samasta rosterista listoitus. Tein harjatun pinnan noihin rosterilistoihin, niin ei kiillä liikaa...

Akselitiivisteen rasvaus (Black-Jack tiiviste), Huhtikuu

Tässä yksinkertainen työkalu rasvan puristamiseksi Volvo-Pentan Black-Jack tiivisteen sisälle, kahden huulitiivisteen väliin. Pilliin piirretty tussilla viiva 15mm päähän. Purkista saa puristettua vaseliinin suoraan pillin sisälle, jota laitan noin 30mm pituudelta.

Pilli työnnetty 15mm tiivisteen sisään ja painamalla sormea akselia vasten, sekä liu-uttamalla sormea tiivistettä kohti menee rasva oikeaan osoitteeseen helposti. Valmistajan suositus on rasvata joka 200h/ 1v-välein. Rasvan määrä 1cu/cm, joka rasvauskerralla.






Ikkunoiden painelistat uusiksi, Huhti-Toukokuu




Keskimmäinen tuulilasi irrotettu. Työkaluna irrotusvaiheessa helpotti älyttömän paljon nyloninen pölykapselityökalu...
Pesin kaikki pölyt ja tein rasvanpoistonkin laidoille.


Seinämävahvuus on 6mm + 2mm päällyste, ikkunat ovat 5mm vahvat.


Tiivisteprofiili. Kello 5:n kohdalla nauhaura, johon kiilalista painetaan viimeisenä.

Tarvittavia työkaluja+ tarvikkeita.

Valmista!
 Seuraavalle päivälle jää tiivisteiden sivujen hiulaaminen suoraan, helppo homma.
Jätin yön yli nuo listat noin, että nurkat löytävät parhaiten oikean paikkansa ja ettei painelistojen mutkat mene rutulle yön aikana...

Tee-se-itse ankkuriketjukotelo, Toukokuu



Raakile...

Hiottu, kiillotettu ja pultattu kiinni.

Valmista!
Ankkuriketjuna on painavaa 16mm kettinkiä.
Sakkeleissa kova kierreliima, joka päästää pultit vasta kuumentamalla auki.
En laittanut joustinta peräankkurille. Ketjua on ~1.5m.
Keula-ankkurilla on 2x määrä ketjua, sekä joustin ja joustimella varmistinketju.
Samaan tuubiin on tarkoitus pudottaa poijuhaka koukkupuoli ylöspäin.




Vene satamassa, 6.5.2018



Onnistuu se ilman nosturiakin, heh.

Kirjoittaja puikoissa. En alkanut käyttämään nosturia, kun koneella vetäen kävi nopeammin...

Tuossapa muuten kaikki SPV:n jäsenseurojen lippuerikoismerkit.

Katsastajan viiri oli tupsahtanut postilaatikkoon.















sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Polttoainetankin puhdistaminen


Olen putsannut kaikista aiemmista veneistä tankin, joten tämänkin veneen tankki joutui käsittelyyn ja ihan syystäkin.
Ihme, ettei vene kärsinyt minkäänlaisista käyntihäiriöistä.

On vain pikkuisen turvallisempi olotila myrskyssä ajaessa, kun tietää ettei matka tyssää ainakaan leväongelmiin pahimmalla hetkellä. Tämän vuoksi tankit on tullut puhdistettua kaikista paateista, mitä olen omistanut.

Aiemmassa veneessäni kävikin niin, että pikkuinen millin vahvuinen, pari milliä leveä ja muutaman millin pituinen "levälautta" tukki polttoainelinjan takaiskuventtiilin niin, että vene jaksoi käydä tyhjäkäyntiä, muttei jaksanut nostaa kierroksia.
Oli silloin mukamas kauhea "kiire" saada aiempi vene veteen ja ajatuksena oli huoltaa vesillä loppuun, mukaan lukien tankin putsaus.
No eka reissulla olikin kova aallokko ja aallokossa tankin lietteet lähtivät liikkeelle. Pääsin mun tuurilla avoimemmille vesille ja sitten moottori sanoi tööt. Moottori sammui heti, kun vähänkään nostin kierroksia.
Mukana oli pikkuinen perämoottori (apumoottorina näitä tilanteita varten), jonka laitoin tekemäni uimatason laitaan kiinni. Tällä tavoin pystyin ajamaan kohtalaisessa aallokossa/ tuulessa kohti lähintä satamaa ja sataman aallonmurtajien välistä poikittain sisään 🌊 . Paikallinen tuttu satamavahti kyseli, että mikset ajanut tuollaisessa kelissä veneen omalla moottorilla ja miten ihmeessä tulit kylki edellä sataman suuaukosta sisään. 😊
Näin on käynyt muillekin veneille. Menee aikansa, ennen kuin vian hoksaa paikallistaa, esimerkiksi tuohon venttiiliin.
Tankin puhdistettuani ei ollut enää ongelmia tuossakaan veneessä.

Dieselbakteeri, levä, mikrobi, mössö, liete, biomassa, hiiva, sieni.
Rakkaalla, jo yli puolivuosisataa tunnetulla vihollisella on monta nimeä.

Bakteerialustaksi kelpaa jopa 1:1000 vesimäärä polttoaineessa, eli mukillinen kuution tankissa riittää oikein hyvin käynnistämään kasvun, mikäli muut "puitteet" ovat kunnossa.
Jotkut bakteerilajit käyttävät hengittämiseen hapen sijasta rikkiyhdistettä, sulfaattia.
Yleensä nämä bakteerit joita on erään jenkkijulkaisun mukaan kirjoitushetkellä noin 150 eri lajia, kasvavat polttoaineen ja veden rajapinnassa. Tämä lukumäärä siis ei biodieselillä.
Uudet polttoaineseokset mukaanlaskettuna kasvaa määrä yli 1400:aan.

Ajattelin saada nämä edellämainitut moskat pois tankista.

Aikojen saatossa kondenssivesi+ diesel saa ihmeitä aikaan. Kannattaa pysyä myös erossa FAME-Dieselistä, tuloksena on 💩

Olen myös vältellyt sellaisia jakeluasemia, joissa on "kaksinkertainen" polttoaineen litrahinta.
Silloin tietää, ettei jakelupisteen säiliössäkään oleva tavara ole välttämättä kovin tervettä vähäisen kiertonopeuden vuoksi.

Vastaavanlaisen tankinpesu-urakan jälkeen moni veneilijä käyttää tällaisia tratteja suodattimineen, tankkauksen yhteydessä (Linkki) .
Nämä eivät päästä vettä ollenkaan läpi ja suodattavat partikkeleita dieselistä/ bensiinistä. Näitä on eri virtausnopeuksilla, jne.
Tässä on kans aika havainnollistava testi.

Tässä hyvä linkki, jossa testataan 12:sta erilaista levänestoainetta. Biosidejä, sekä dispergointiaineita.

Tässä näytetään 72h nopeutettuna ja lopputulos AJX-tcs biosidilla. Levää on kasvatettu noin 90-päivää.

Suomenkielinen juttu dieselbakteerin torjunnasta

Monen lukemani testin osalta olen päätynyt käyttämään joko biosidi Grotamar 82:sta, tai dispergoivaa Star-Brite startronia.
Näitä kahta saa myös helposti ympäri Suomen.
Biltemallakin näkyy olevan omansa.
Kemikaalilistausta lukiessa, useimmissa näkyy olevan ainakin naftaleeni isossa osassa.

Ajattelin vaihtaa polttoaineen esisuodattimen nykyaikaiseksi. Vanha Cav-suodatin sai lähteä, kun tuon läpikään ei nähnyt mitään.

Tilalle tuli Separ swk 2000/5, 30-micronin suodatinelementillä. Suodatintestifilmi (Klikkaa)
Suodatin on hieman "etukenossa", koska ajaessa veneen keula nousee vastaavasti hieman ja suodatin on silloin suorassa.
Yanmar suosittelee oppaassaan esisuodattimeksi 30μm- suodatinkarkeutta ja käskee välttämään "liian yleistä virhettä", eli olemaan asentamatta liian hienoa esisuodatinta. Tämä rasittaa turhaan pumppua ja voi tukkeutua joissakin tilanteissa turhankin nopeasti.

Katsoin, mitä löytyy vuoden paikallaan olleen Cav:n sisältä. Näky oli niin lohduton, että päätin puhdistaa tankin mahdollisimman tehokkaasti.

Kävin ajamassa veneellä reilussa metrin aallokossa, tankissa vain 40l polttoainetta. Halusin nähdä, tuleeko uuden suodattimen lasikuppiin tavaraa. Tulihan sitä ja ajatus tankin puhdistamisesta sai viimeisen niitin..
Onneksi tuo uusi suodatin on helppo puhdistaa, eikä mene tukkoonkaan kovin helposti.
Huomaa, kuinka sameaa polttoaine on!
Kohtuullisen purkamisen jälkeen tankki alkaa olemaan "käsillä". Tulpattu letkuyhde on tankin tyhjentämistä varten. Putki menee ihan pohjaan saakka. Ajattelin katkaista putkesta vähän pois ja kytkeä (tulevaisuudessa) lämmittimen polttoainelinjan tuohon. Voi olla, että hitsaan jokin ison rst-mutterin tankkiyksikköön ja ruuvaan pultin tiivisteineen mutteriin kiinni. Tuosta mutterin reiästä olis näppärä tutkia tankkia tulevaisuudessa ja tarpeenvaatiessa nopea imeä tankki tyhjäksikin.


Tankkiyksikkö irti, jonka jälkeen pääsee laipion etupuolelle. Tankin puolivälissä on laipio koko matkalta, veneen sivusuunnassa.


Polttoainemittarin anturi irti, jonka reiästä pääsee tankin taempaan osaan.

Tankin etuosa, sekä loiskelevyt. Likaista on!

Polttoaineen imu menossa. Polttoaineen mukana sai imettyä suurimman osan vedestä ja levästä pois ekakerralla.



Tankin takaosa... Järkyttävää mössöä...

Spriitä kehiin ja luutuamaan.
Tätä ennen tankkia on "painepesty" puhtaalla dieselillä useaan kertaan samalla polttoainepumpulla, jolla imin tankin tyhjäksi. Näin sain kaikki levälautat liikkeelle ja imettyä aina painepesun jälkeen pois. Onneksi pumpussa oli tehoa ja todella suuri litratuotto.
Omatekoinen moppi, joka toimi hyvin. Luututtu puhtaalla dieselillä ja sen jälkeen spriillä kauttaaltaan. Lopuksi pariin kertaan pyyhitty rasvanpoistajallakin.
Oikeasta reiästä mahtui just käsi sisälle, joten moppia tarvitsi käyttää vain tankin takaosassa.

Puhdasta tuli! (Mustat täplät/ pilkut ovat hitsiroiskeita)

Sain puhtaaksi myös taemman osan tankista.

Nyt olis jollekin halukkaalle noin 50l läpinäkymätöntä mustan sameaa dieseliä käyttöä varten, heh... 😁
No dieselit menivät kierrätykseen. Polttoainepumppu jauhoi levät ja veden dieselin sekaan samentaen koko polttoaineen. Yhden vuorokauden aikana kanistereiden pohjalle erottui isoja tummia lauttoja, mutta kierrätykseen vain!
En ala säästämään "väärässä paikassa" ja laittamaan samaa polttoainetta takaisin säiliöön, suodatettunakaan.

Tässä yhteydessä on hyvä tarkistaa huohotinputken joutsenkaula, sekä tankinkorkin tiiviste, niin vedenpääsy tankkiin näiltäkin osin on estetty. Tässä veneessä joutsenkaulaa on noin 30cm huohotinletkussa.

Laitan vielä keväällä heti tankin täyteen tankkauksen yhteydessä dieselin sekaan shokkiannoksen biosidiä, joka tappaa dieselbakteerit, mikäli alempi testi dispergoivalla aineella ei anna haluttua tulosta.
Tilaamani testivoittaja-biosidi pilkkoo bakteerit niin pieniksi, että ne palavat moottorissa ja eivät näin perusteellisen puhdistuksen jälkeen tuki mitään.
Maahantuojan ohjeistus oli tankata tankki puhdistuksen jälkeen täyteen biosidin kera.
Toinen vaihtoehto on antaa tankin olla rutikuiva kevääseen saakka, varmistaa ettei kosteutta ole keväällä tankissa ja tankata sitten täyteen aineen kera.

 (Yleinen virhe on lisätä aine suoraan puhdistamattomaan tankkiin, joka on täynnä mönjää. Kuollut bakteerikasvusto lähtee lauttoina liikkeelle ja sitten suodattimet ovat kokoajan tukossa).

Eipähän tarvitsisi puhdistella tankkia joka vuosi, kun putsaa nyt kunnolla...

Jotkut veneilijät puhdistavat veneensä tankin joka vuosi liippaamalla tankin laidat ja joissakin näissä veneissä esiintyy aina hieman mönjää. Silloin lienee perusteellisempi puhdistaminen myös kemiallisin asein paikallaan.

Yhdenlaiseen toistuvuuteen olen tankkiasiassa törmännyt: Iso matkavene, iso tankki, vähän polttoaineenkiertoa, tiedossa jossain vaiheessa tankin puhdistaminen.

Tankin sisältö on helppo tarkistaa hitsastusta holkista valolla varustetulla tarkastuskameralla, tai ujuttamalla tankin yläpuolelta kokonaan läpinäkyvä kumiletku ihan tankin pohjaan saakka suoraan asentoon ja tulpata peukalolla letkun yläosa nostettaessa letku pois tankista. Letkun läpi näkee karkeasti polttoainekerrostumat.
Pitää huumorilla tehdä dieselbakteerin kasvatustesti.
Testi aloitettu Lokakuussa 2017.
 Laitoin TÄSTÄ PROJEKTISTA jääneeseen puhtaaseen maaliastiaan tankista imettyä "jauhettua" dieseliä ja lisäsin vähän vettä.
Mössö saa kasvaa rauhassa +18°c:ssa kesään asti. 
Toinen kestotesti on RTV:n dieselinkestävyys (iso klöntti keskellä).
Ajattelin tehdä tankkiyksikölle RTV:stä tiivisteen. Alunperin yksikön ja tankin välissä on 3mm kumitiiviste+joku kuivumaton liima, lieneekö Timex/ vastaava.
Tässä sama purnukka Tammikuun lopulla 2018.
Muutos silminnähtävissä. Oikeastaan kaikki vesi on jo paksun mönjälautan käytössä.
Tottakai se pitää sitten keväänkorvilla testata levänpoistoainekin (oikessa mittasuhteessa), kun tuota levää kerran talven yli kasvatellaan 😀 

3/2018. Kippo jouduttu vaihtamaan toiseen, kun diesel, tai levä aiheutti aiempaan kippoon kohouman ja kohouman keskelle neulanpään kokoisen reiän. Onneksi mitään ei päässyt valumaan pois.
Sinänsä ihme homma, kun kippo on tarkoitettu maaleille/ tinnereille.
Laitoin Starbriten Startronin suositellussa suhteessa sekaan ja nyt sitten näkee, onko aineesta mihinkään. 10 päivän kuluttua pitäisi 96% bakteereista olla kuollut.
Saas nähdä, liukeneeko mönjä kokonaan dieseliin.

Kipon vaihto pienempään lienee jees ja heiluttelu/ polttoaineen siirto käykööt "aallokosta"

Kun vajaassa kuukaudessa ei näköjään tapahtunut yhtään mitään silminnähtävää muutosta Startronilla, niin kaadoin joukkoon Gortamarin.

Grotamar 82 lisätty ja 8-päivän jälkeen näyttää tältä. 1/3 kokoinen kirkas seos näkyy vasemmalla, joka tuli hiljakseen aineen lisäämisen jälkeen.
Tuon jälkeen ei tapahtunut silminnähden mitään muutosta kuin, että kirkas lima oli peittänyt 1/2 osan purkin pohjasta.

Levälautta pieneni myös jonkinverran.
Tämän aineen tarkoitus on ensisijaisesti tappaa bakteerit tankin mekaanisen puhdistuksen jälkeen ja pilkkoa levää. Paljon on tarinoita, että kaadetaan aine tankkiin ja kaikki levä ajetaan suodattimiin......








Tankkiyksikköön ilmaantunut yksi reikä lisää ja toinen imuputki (tyhjennysputki) lyhentynyt 5cm...Mikäli joskus tuollainen mönjäkasvusto/ suuri vesimäärä pääsee yllättämään kesken lomareissun, niin matkantekoa voi jatkaa laittamalla moottorille menevän polttoaineletkun tähän lyhyempään putkeen.
En siis ottanut tuota putkea käyttöön lämmittimelle, kuten aiemmin meinasin, vaan tein lämppärille oman lähdön.

Nyt "tarkastusreiästä" on helppo päästä tutkimaan nopeasti/ vaivattomasti tankin sisälle ja tarvittaessa imeä pumpulla huollon yhteydessä kaikki dieselit pois tankista pohjaa myöten.

Mikäli joltain jakeluasemalta saa vahingossa vesidieseliä, niin veden imukin onnistuu helposti tankin pohjalta hitsatun holkin kautta. Tuohon ongelmaan ajattelin ostaa vedenerottimella olevan suuren virtausmäärän mahdollistavan tratin, joka laitetaan tankkausaukkoon tankkauksen yhteydessä.
Olen kuullut, että joillakin syrjemmillä jakeluasemilla on käynyt huono tuuri ja vettä on päässyt dieselin mukana tankkiin. Eräässä tapauksessa veneen tankki oli tyhjennetty pari tankkausta aiemmin ja vene sammui jälkimmäisen tankkauksen jälkeen. Vedenerotin oli täynnä vettä ja tankissa toista litraa vettä!

Holkki on 1/2" 316L. Tulpan tiivisteenä toimii joka paikasta löytyvä öljypropun 22mm usit-tiiviste. Tuosta holkin reiästä on tarvittaessa helppo ujuttaa myös tarkastuskamera tankin sisälle.

Vielä kasa nippeleitä pöydällä ja toinen holkki mallina, jonka avulla pystyin ottimen valmistuttua tekemään "koepaineistuksen" tälle...


Piti tehdä M8 kierre R1/2 tulpan keskelle...Jep, ruuvipenkkikin alkaa olemaan vaihtokunnossa...


Ajattelin asentaa tekemäni polttoaineen tankkiottimen hitsaamaani holkkiin kiinni. Ottimen voi ruuvata helposti holkista irti ja varatiiviste on nippusiteellä kiinni polttoaineletkussa. Lämppärille lähtevä linja on 2mm, jolloin imukorkeutta voi olla isompaa linjaa enemmän, mikä mahdollistaa lämppärin polttoainepumpun vapaamman sijoittamisen. Ottimen pää on ~7cm irti tankinpohjasta.





Ajattelin tehdä tällaisen vesilukon tankille menevän korvausilmaletkun väliin olemassaolevan joutsenkaulan lisäksi...
Veden pääseminen dieselin sekaan tämän linjan kautta pitäisi olla eliminoitu. Pohjapropusta on näpärä laskea mahdollinen vesi pois.




Tässä näkyy testeissä olleiden levänestoaineiden vaikutus 10-päivän jälkeen.
Pylväissä prosentuaalinen osuus tuhoutuneista bakteereista 10:ssä päivässä.



Tällä aineella positiivista on, ettei tätä voi annostella liikaa ja toisena syynä dispersio. Varsinaista näkyvää levää aine ei poista kokonaan. Testitulos aiemmassa kuvassa. Ostettu lähinnä tulevaa kausisäilytystä varten...
Tällä biosidiin perustuvalla aineella positiivisena/ negatiivisena vaikutuksena on se, että aine "jauhaa" levää dieselin sekaan ja ajaa mössön suodattimiin. Toisinsanoen, ilman tankinpuhdistusta saa varautua suodattimien vaihtoon ja ehkä moottorin sammumiseenkin. Testituloksia pari kuvaa aiemmin. Ostettu kesää varten litran puteli...

Joitakin asioita uskoo vasta, kun itse näkee. Vettä ei mene pisaraakaan läpi, edes vesihanan alla...
Tällainen suodatinsuppilo tarttui kaupasta mukaan.
Virtaus 45l/min ja suodatinkarkeus 50micronia. Tämä tosiaan erottelee kaiken veden pois, roskien lisäksi.
Testifilmejä on netti pullollaan ja muutama tuttukin on kokenut tällaisen hyväksi.
Suodattimet on teflonpäällysteistä metalliverkkoa ja trattia kestää hakata vasarallakin.
Testifilmi 



Tällä paketilla ja useamman metrin pituisen johdon avustuksella pääsen katsomaan tankin sisältöä koska vain tulevaisuudessa, huoltojen yhteydessä...


Ajattelin joskus tehdä punaisen neliön kohdalle manusluukun. Tankki olis huomattavasti nopeampi ja helpompi puhdistaa luukun kautta. Ei tarvis ottaa, kuin lattialevy irti.
Toinen vaihtoehto on ostaa valmis tarkastusluukku, joka on todella nopea käyttää auki!
Hintaa 159mm terineen jäis noin satasen verran.
Mietin myös tällaista tankkiluukkua. Laittais tuplamäärän läpipultteja. Luukun yli haponkestävä lätkä, joka estää aukikiertymisen ja kierteisiin leikkausta estävä rasva. Olis nopea päästä tankkiin käsiksi.



Tein tankkiyksikön päälle kunnon luukun vesivanerista samalla, kun kasasin sisustaa. Tässä vielä karkeaa touhuilua menossa. Lämmittimen polttoainepumppu on tässä kuvakulmassa piilossa, mutta tähänkin pääsee tulevaisuudessa paljon nopeammin käsiksi. Nyt ei tarvitse purkaa koko sohvaryhmää, vaan selviää pelkästään luukun avaamisella 👍




Piti asennella 2018 kauden päätteeksi tällainen polttoainehana...

Nupeista voi valita, imeekö pumppu pohjalta,vai 4cm korkeudelta pohjasta dieseliä moottoriin.
Jos joskus pääsee vaikkapa vesi yllättämään tankinpohjalla, voi vedenerottimesta huolimatta toimia matkanvarrella "pomminvarmasti" ja kääntää polttoaineenoton ottamaan polttoainetta 4cm pohjan yläpuolelta...

Voihan tuo toimia myös "varatankkinakin" polttoainemittarin mennessä rikki. Kääntää polttoaineenoton ylempään putkeen ja moottorin pätkiessä kääntää ottamaan pohjalta...Eipähän lopu ihan kaikki polttoaine kesken matkan...

Suodattimien vaihdon yhteydessä ei vuoda enää polttoainelinja kuiviin ja onpahan tuossa mahdollisille venevarkaillekin pähkinä purtavaksi...
























maanantai 11. syyskuuta 2017

Veneilykausi alkaa olemaan ohitse

Pitää pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan venettä kotipihalle, tai halliin.
Talven ajaksi on monenlaista pikku puuhastelua tiedossa. Saas nähdä, mitä sitä tulee värkkäiltyä...

Eilen 10.9.17 oli melkoinen myräkkä. Keskituuli vaihteli 8-10m/s ja puuskat olivat ~14m/s. Keli tuntui kovemmalta, mitä mittarit näyttivät.
Ihme homma, että itätuulikin saa melkoisen aallokon aikaiseksi. Aaltopoijun mukaan Perämerellä oli 1,2 keskiaalto ja yksittäinen aalto parhaimmillaan vajaa 3m korkuinen.

Syyshuollon yhteydessä tein seuraavat hommat:

- Veneen pesu pesuaineella ja pohjan pesu oksaalihapolla.
- Sinkkien puhdistaminen.
- Köysien pesu makealla vedellä.
- Merivesipuolen tyhjentäminen (lämmönvaihtimet, sekä pakoputki) ja glykoliajo 15 litralla glykolia (long-life). Pakoputkesta tulevan glykolin pakkasenkeston mittaus tämän jälkeen.
- Merivesisuodattimen puhdistus.
- Läpivientiventtiilien suojaaminen glykolilla ja hanat puoliasentoon.
- Moottoriöljyn (long-life) ja öljynsuodattimen vaihto.
- Dieselsuodattimien vaihto.
- Vaihteistoöljynvaihto, sekä vaihteiston öljyhuuhtelu öljynvaihdon yhteydessä.
- Painevesijärjestelmän tyhjennys paineilmalla, sekä lämminvesivaraajan tyhjennys.
- Wc:n glykoliajo. Tässä on monta koulukuntaa, mutta olen tämän tehnyt aina onnistuneesti glykolilla.
- Veneen tyhjennys tavaroista, sekä patjojen nosto ja kaikkien luukkujen jättäminen auki.
- Kosteudenpoistajat molempiin hytteihin.
- Akut varattu täyteen, vaikka nämä 99%:n todennäköisyydellä meneekin vaihtoon.
- Sähköjärjestelmän testaus-> kaikki toimii.
- Keväällä ajattelin lisätä Redline water wetter lisäaineen makeavesipuolelle. Tarkoitus on ensikesänä ajaa useampia tunteja raskaalla kuormalla, niin annetaan moottorille lisää eliaikaa tuolla lisäaineella...

Piti tehdä näin syksyllä vielä kaiteiden irrotus ja uudelleen asennus, sekä parin vetouran asennus takakannelle.
Tiivisteliimana käytin hyväksi havaittua marine sealantia, jota olen käyttänyt muissakin veneissä.
Nyt on "tiivistelyprojekti" ohi ja kaikki läpimenokohdat on käyty läpi.

Kaikki verhot menee uusiksi ensi kevääseen mennessä.