sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Polttoainetankin puhdistaminen


Olen putsannut kaikista aiemmista veneistä tankin, joten tämänkin veneen tankki joutui käsittelyyn ja ihan syystäkin.
Ihme, ettei vene kärsinyt minkäänlaisista käyntihäiriöistä.

On vain pikkuisen turvallisempi olotila myrskyssä ajaessa, kun tietää ettei matka tyssää ainakaan leväongelmiin pahimmalla hetkellä. Tämän vuoksi tankit on tullut puhdistettua kaikista paateista, mitä olen omistanut.

Aiemmassa veneessäni kävikin niin, että pikkuinen millin vahvuinen, pari milliä leveä ja muutaman millin pituinen "levälautta" tukki polttoainelinjan takaiskuventtiilin niin, että vene jaksoi käydä tyhjäkäyntiä, muttei jaksanut nostaa kierroksia.
Oli silloin mukamas kauhea "kiire" saada aiempi vene veteen ja ajatuksena oli huoltaa vesillä loppuun, mukaan lukien tankin putsaus.
No eka reissulla olikin kova aallokko ja aallokossa tankin lietteet lähtivät liikkeelle. Pääsin mun tuurilla avoimemmille vesille ja sitten moottori sanoi tööt. Moottori sammui heti, kun vähänkään nostin kierroksia.
Mukana oli pikkuinen perämoottori (apumoottorina näitä tilanteita varten), jonka laitoin tekemäni uimatason laitaan kiinni. Tällä tavoin pystyin ajamaan kohtalaisessa aallokossa/ tuulessa kohti lähintä satamaa ja sataman aallonmurtajien välistä poikittain sisään 🌊 . Paikallinen tuttu satamavahti kyseli, että mikset ajanut tuollaisessa kelissä veneen omalla moottorilla ja miten ihmeessä tulit kylki edellä sataman suuaukosta sisään. 😊
Näin on käynyt muillekin veneille. Menee aikansa, ennen kuin vian hoksaa paikallistaa, esimerkiksi tuohon venttiiliin.
Tankin puhdistettuani ei ollut enää ongelmia tuossakaan veneessä.

Dieselbakteeri, levä, mikrobi, mössö, liete, biomassa, hiiva, sieni.
Rakkaalla, jo yli puolivuosisataa tunnetulla vihollisella on monta nimeä.

Bakteerialustaksi kelpaa jopa 1:1000 vesimäärä polttoaineessa, eli mukillinen kuution tankissa riittää oikein hyvin käynnistämään kasvun, mikäli muut "puitteet" ovat kunnossa.
Jotkut bakteerilajit käyttävät hengittämiseen hapen sijasta rikkiyhdistettä, sulfaattia.
Yleensä nämä bakteerit joita on erään jenkkijulkaisun mukaan kirjoitushetkellä noin 150 eri lajia, kasvavat polttoaineen ja veden rajapinnassa. Tämä lukumäärä siis ei biodieselillä.
Uudet polttoaineseokset mukaanlaskettuna kasvaa määrä yli 1400:aan.

Ajattelin saada nämä edellämainitut moskat pois tankista.

Aikojen saatossa kondenssivesi+ diesel saa ihmeitä aikaan. Kannattaa pysyä myös erossa FAME-Dieselistä, tuloksena on 💩

Olen myös vältellyt sellaisia jakeluasemia, joissa on "kaksinkertainen" polttoaineen litrahinta.
Silloin tietää, ettei jakelupisteen säiliössäkään oleva tavara ole välttämättä kovin tervettä vähäisen kiertonopeuden vuoksi.

Vastaavanlaisen tankinpesu-urakan jälkeen moni veneilijä käyttää tällaisia tratteja suodattimineen, tankkauksen yhteydessä (Linkki) .
Nämä eivät päästä vettä ollenkaan läpi ja suodattavat partikkeleita dieselistä/ bensiinistä. Näitä on eri virtausnopeuksilla, jne.
Tässä on kans aika havainnollistava testi.

Tässä hyvä linkki, jossa testataan 12:sta erilaista levänestoainetta. Biosidejä, sekä dispergointiaineita.

Tässä näytetään 72h nopeutettuna ja lopputulos AJX-tcs biosidilla. Levää on kasvatettu noin 90-päivää.

Suomenkielinen juttu dieselbakteerin torjunnasta

Monen lukemani testin osalta olen päätynyt käyttämään joko biosidi Grotamar 82:sta, tai dispergoivaa Star-Brite startronia.
Näitä kahta saa myös helposti ympäri Suomen.
Biltemallakin näkyy olevan omansa.
Kemikaalilistausta lukiessa, useimmissa näkyy olevan ainakin naftaleeni isossa osassa.

Ajattelin vaihtaa polttoaineen esisuodattimen nykyaikaiseksi. Vanha Cav-suodatin sai lähteä, kun tuon läpikään ei nähnyt mitään.

Tilalle tuli Separ swk 2000/5, 30-micronin suodatinelementillä. Suodatintestifilmi (Klikkaa)
Suodatin on hieman "etukenossa", koska ajaessa veneen keula nousee vastaavasti hieman ja suodatin on silloin suorassa.
Yanmar suosittelee oppaassaan esisuodattimeksi 30μm- suodatinkarkeutta ja käskee välttämään "liian yleistä virhettä", eli olemaan asentamatta liian hienoa esisuodatinta. Tämä rasittaa turhaan pumppua ja voi tukkeutua joissakin tilanteissa turhankin nopeasti.

Katsoin, mitä löytyy vuoden paikallaan olleen Cav:n sisältä. Näky oli niin lohduton, että päätin puhdistaa tankin mahdollisimman tehokkaasti.

Kävin ajamassa veneellä reilussa metrin aallokossa, tankissa vain 40l polttoainetta. Halusin nähdä, tuleeko uuden suodattimen lasikuppiin tavaraa. Tulihan sitä ja ajatus tankin puhdistamisesta sai viimeisen niitin..
Onneksi tuo uusi suodatin on helppo puhdistaa, eikä mene tukkoonkaan kovin helposti.
Huomaa, kuinka sameaa polttoaine on!
Kohtuullisen purkamisen jälkeen tankki alkaa olemaan "käsillä". Tulpattu letkuyhde on tankin tyhjentämistä varten. Putki menee ihan pohjaan saakka. Ajattelin katkaista putkesta vähän pois ja kytkeä (tulevaisuudessa) lämmittimen polttoainelinjan tuohon. Voi olla, että hitsaan jokin ison rst-mutterin tankkiyksikköön ja ruuvaan pultin tiivisteineen mutteriin kiinni. Tuosta mutterin reiästä olis näppärä tutkia tankkia tulevaisuudessa ja tarpeenvaatiessa nopea imeä tankki tyhjäksikin.


Tankkiyksikkö irti, jonka jälkeen pääsee laipion etupuolelle. Tankin puolivälissä on laipio koko matkalta, veneen sivusuunnassa.


Polttoainemittarin anturi irti, jonka reiästä pääsee tankin taempaan osaan.

Tankin etuosa, sekä loiskelevyt. Likaista on!

Polttoaineen imu menossa. Polttoaineen mukana sai imettyä suurimman osan vedestä ja levästä pois ekakerralla.



Tankin takaosa... Järkyttävää mössöä...

Spriitä kehiin ja luutuamaan.
Tätä ennen tankkia on "painepesty" puhtaalla dieselillä useaan kertaan samalla polttoainepumpulla, jolla imin tankin tyhjäksi. Näin sain kaikki levälautat liikkeelle ja imettyä aina painepesun jälkeen pois. Onneksi pumpussa oli tehoa ja todella suuri litratuotto.
Omatekoinen moppi, joka toimi hyvin. Luututtu puhtaalla dieselillä ja sen jälkeen spriillä kauttaaltaan. Lopuksi pariin kertaan pyyhitty rasvanpoistajallakin.
Oikeasta reiästä mahtui just käsi sisälle, joten moppia tarvitsi käyttää vain tankin takaosassa.

Puhdasta tuli! (Mustat täplät/ pilkut ovat hitsiroiskeita)

Sain puhtaaksi myös taemman osan tankista.

Nyt olis jollekin halukkaalle noin 50l läpinäkymätöntä mustan sameaa dieseliä käyttöä varten, heh... 😁
No dieselit menivät kierrätykseen. Polttoainepumppu jauhoi levät ja veden dieselin sekaan samentaen koko polttoaineen. Yhden vuorokauden aikana kanistereiden pohjalle erottui isoja tummia lauttoja, mutta kierrätykseen vain!
En ala säästämään "väärässä paikassa" ja laittamaan samaa polttoainetta takaisin säiliöön, suodatettunakaan.

Tässä yhteydessä on hyvä tarkistaa huohotinputken joutsenkaula, sekä tankinkorkin tiiviste, niin vedenpääsy tankkiin näiltäkin osin on estetty. Tässä veneessä joutsenkaulaa on noin 30cm huohotinletkussa.

Laitan vielä keväällä heti tankin täyteen tankkauksen yhteydessä dieselin sekaan shokkiannoksen biosidiä, joka tappaa dieselbakteerit, mikäli alempi testi dispergoivalla aineella ei anna haluttua tulosta.
Tilaamani testivoittaja-biosidi pilkkoo bakteerit niin pieniksi, että ne palavat moottorissa ja eivät näin perusteellisen puhdistuksen jälkeen tuki mitään.
Maahantuojan ohjeistus oli tankata tankki puhdistuksen jälkeen täyteen biosidin kera.
Toinen vaihtoehto on antaa tankin olla rutikuiva kevääseen saakka, varmistaa ettei kosteutta ole keväällä tankissa ja tankata sitten täyteen aineen kera.

 (Yleinen virhe on lisätä aine suoraan puhdistamattomaan tankkiin, joka on täynnä mönjää. Kuollut bakteerikasvusto lähtee lauttoina liikkeelle ja sitten suodattimet ovat kokoajan tukossa).

Eipähän tarvitsisi puhdistella tankkia joka vuosi, kun putsaa nyt kunnolla...

Jotkut veneilijät puhdistavat veneensä tankin joka vuosi liippaamalla tankin laidat ja joissakin näissä veneissä esiintyy aina hieman mönjää. Silloin lienee perusteellisempi puhdistaminen myös kemiallisin asein paikallaan.

Yhdenlaiseen toistuvuuteen olen tankkiasiassa törmännyt: Iso matkavene, iso tankki, vähän polttoaineenkiertoa, tiedossa jossain vaiheessa tankin puhdistaminen.

Tankin sisältö on helppo tarkistaa hitsastusta holkista valolla varustetulla tarkastuskameralla, tai ujuttamalla tankin yläpuolelta kokonaan läpinäkyvä kumiletku ihan tankin pohjaan saakka suoraan asentoon ja tulpata peukalolla letkun yläosa nostettaessa letku pois tankista. Letkun läpi näkee karkeasti polttoainekerrostumat.
Pitää huumorilla tehdä dieselbakteerin kasvatustesti.
Testi aloitettu Lokakuussa 2017.
 Laitoin TÄSTÄ PROJEKTISTA jääneeseen puhtaaseen maaliastiaan tankista imettyä "jauhettua" dieseliä ja lisäsin vähän vettä.
Mössö saa kasvaa rauhassa +18°c:ssa kesään asti. 
Toinen kestotesti on RTV:n dieselinkestävyys (iso klöntti keskellä).
Ajattelin tehdä tankkiyksikölle RTV:stä tiivisteen. Alunperin yksikön ja tankin välissä on 3mm kumitiiviste+joku kuivumaton liima, lieneekö Timex/ vastaava.
Tässä sama purnukka Tammikuun lopulla 2018.
Muutos silminnähtävissä. Oikeastaan kaikki vesi on jo paksun mönjälautan käytössä.
Tottakai se pitää sitten keväänkorvilla testata levänpoistoainekin (oikessa mittasuhteessa), kun tuota levää kerran talven yli kasvatellaan 😀 

3/2018. Kippo jouduttu vaihtamaan toiseen, kun diesel, tai levä aiheutti aiempaan kippoon kohouman ja kohouman keskelle neulanpään kokoisen reiän. Onneksi mitään ei päässyt valumaan pois.
Sinänsä ihme homma, kun kippo on tarkoitettu maaleille/ tinnereille.
Laitoin Starbriten Startronin suositellussa suhteessa sekaan ja nyt sitten näkee, onko aineesta mihinkään. 10 päivän kuluttua pitäisi 96% bakteereista olla kuollut.
Saas nähdä, liukeneeko mönjä kokonaan dieseliin.

Kipon vaihto pienempään lienee jees ja heiluttelu/ polttoaineen siirto käykööt "aallokosta"

Kun vajaassa kuukaudessa ei näköjään tapahtunut yhtään mitään silminnähtävää muutosta Startronilla, niin kaadoin joukkoon Gortamarin.

Grotamar 82 lisätty ja 8-päivän jälkeen näyttää tältä. 1/3 kokoinen kirkas seos näkyy vasemmalla, joka tuli hiljakseen aineen lisäämisen jälkeen.
Tuon jälkeen ei tapahtunut silminnähden mitään muutosta kuin, että kirkas lima oli peittänyt 1/2 osan purkin pohjasta.

Levälautta pieneni myös jonkinverran.
Tämän aineen tarkoitus on ensisijaisesti tappaa bakteerit tankin mekaanisen puhdistuksen jälkeen ja pilkkoa levää. Paljon on tarinoita, että kaadetaan aine tankkiin ja kaikki levä ajetaan suodattimiin......








Tankkiyksikköön ilmaantunut yksi reikä lisää ja toinen imuputki (tyhjennysputki) lyhentynyt 5cm...Mikäli joskus tuollainen mönjäkasvusto/ suuri vesimäärä pääsee yllättämään kesken lomareissun, niin matkantekoa voi jatkaa laittamalla moottorille menevän polttoaineletkun tähän lyhyempään putkeen.
En siis ottanut tuota putkea käyttöön lämmittimelle, kuten aiemmin meinasin, vaan tein lämppärille oman lähdön.

Nyt "tarkastusreiästä" on helppo päästä tutkimaan nopeasti/ vaivattomasti tankin sisälle ja tarvittaessa imeä pumpulla huollon yhteydessä kaikki dieselit pois tankista pohjaa myöten.

Mikäli joltain jakeluasemalta saa vahingossa vesidieseliä, niin veden imukin onnistuu helposti tankin pohjalta hitsatun holkin kautta. Tuohon ongelmaan ajattelin ostaa vedenerottimella olevan suuren virtausmäärän mahdollistavan tratin, joka laitetaan tankkausaukkoon tankkauksen yhteydessä.
Olen kuullut, että joillakin syrjemmillä jakeluasemilla on käynyt huono tuuri ja vettä on päässyt dieselin mukana tankkiin. Eräässä tapauksessa veneen tankki oli tyhjennetty pari tankkausta aiemmin ja vene sammui jälkimmäisen tankkauksen jälkeen. Vedenerotin oli täynnä vettä ja tankissa toista litraa vettä!

Holkki on 1/2" 316L. Tulpan tiivisteenä toimii joka paikasta löytyvä öljypropun 22mm usit-tiiviste. Tuosta holkin reiästä on tarvittaessa helppo ujuttaa myös tarkastuskamera tankin sisälle.

Vielä kasa nippeleitä pöydällä ja toinen holkki mallina, jonka avulla pystyin ottimen valmistuttua tekemään "koepaineistuksen" tälle...


Piti tehdä M8 kierre R1/2 tulpan keskelle...Jep, ruuvipenkkikin alkaa olemaan vaihtokunnossa...


Ajattelin asentaa tekemäni polttoaineen tankkiottimen hitsaamaani holkkiin kiinni. Ottimen voi ruuvata helposti holkista irti ja varatiiviste on nippusiteellä kiinni polttoaineletkussa. Lämppärille lähtevä linja on 2mm, jolloin imukorkeutta voi olla isompaa linjaa enemmän, mikä mahdollistaa lämppärin polttoainepumpun vapaamman sijoittamisen. Ottimen pää on ~7cm irti tankinpohjasta.





Ajattelin tehdä tällaisen vesilukon tankille menevän korvausilmaletkun väliin olemassaolevan joutsenkaulan lisäksi...
Veden pääseminen dieselin sekaan tämän linjan kautta pitäisi olla eliminoitu. Pohjapropusta on näpärä laskea mahdollinen vesi pois.




Tässä näkyy testeissä olleiden levänestoaineiden vaikutus 10-päivän jälkeen.
Pylväissä prosentuaalinen osuus tuhoutuneista bakteereista 10:ssä päivässä.



Tällä aineella positiivista on, ettei tätä voi annostella liikaa ja toisena syynä dispersio. Varsinaista näkyvää levää aine ei poista kokonaan. Testitulos aiemmassa kuvassa. Ostettu lähinnä tulevaa kausisäilytystä varten...
Tällä biosidiin perustuvalla aineella positiivisena/ negatiivisena vaikutuksena on se, että aine "jauhaa" levää dieselin sekaan ja ajaa mössön suodattimiin. Toisinsanoen, ilman tankinpuhdistusta saa varautua suodattimien vaihtoon ja ehkä moottorin sammumiseenkin. Testituloksia pari kuvaa aiemmin. Ostettu kesää varten litran puteli...

Joitakin asioita uskoo vasta, kun itse näkee. Vettä ei mene pisaraakaan läpi, edes vesihanan alla...
Tällainen suodatinsuppilo tarttui kaupasta mukaan.
Virtaus 45l/min ja suodatinkarkeus 50micronia. Tämä tosiaan erottelee kaiken veden pois, roskien lisäksi.
Testifilmejä on netti pullollaan ja muutama tuttukin on kokenut tällaisen hyväksi.
Suodattimet on teflonpäällysteistä metalliverkkoa ja trattia kestää hakata vasarallakin.
Testifilmi 



Tällä paketilla ja useamman metrin pituisen johdon avustuksella pääsen katsomaan tankin sisältöä koska vain tulevaisuudessa, huoltojen yhteydessä...


Ajattelin joskus tehdä punaisen neliön kohdalle manusluukun. Tankki olis huomattavasti nopeampi ja helpompi puhdistaa luukun kautta. Ei tarvis ottaa, kuin lattialevy irti.
Toinen vaihtoehto on ostaa valmis tarkastusluukku, joka on todella nopea käyttää auki!
Hintaa 159mm terineen jäis noin satasen verran.
Mietin myös tällaista tankkiluukkua. Laittais tuplamäärän läpipultteja. Luukun yli haponkestävä lätkä, joka estää aukikiertymisen ja kierteisiin leikkausta estävä rasva. Olis nopea päästä tankkiin käsiksi.



Tein tankkiyksikön päälle kunnon luukun vesivanerista samalla, kun kasasin sisustaa. Tässä vielä karkeaa touhuilua menossa. Lämmittimen polttoainepumppu on tässä kuvakulmassa piilossa, mutta tähänkin pääsee tulevaisuudessa paljon nopeammin käsiksi. Nyt ei tarvitse purkaa koko sohvaryhmää, vaan selviää pelkästään luukun avaamisella 👍




Piti asennella 2018 kauden päätteeksi tällainen polttoainehana...

Nupeista voi valita, imeekö pumppu pohjalta,vai 4cm korkeudelta pohjasta dieseliä moottoriin.
Jos joskus pääsee vaikkapa vesi yllättämään tankinpohjalla, voi vedenerottimesta huolimatta toimia matkanvarrella "pomminvarmasti" ja kääntää polttoaineenoton ottamaan polttoainetta 4cm pohjan yläpuolelta...

Voihan tuo toimia myös "varatankkinakin" polttoainemittarin mennessä rikki. Kääntää polttoaineenoton ylempään putkeen ja moottorin pätkiessä kääntää ottamaan pohjalta...Eipähän lopu ihan kaikki polttoaine kesken matkan...

Suodattimien vaihdon yhteydessä ei vuoda enää polttoainelinja kuiviin ja onpahan tuossa mahdollisille venevarkaillekin pähkinä purtavaksi...
























maanantai 11. syyskuuta 2017

Veneilykausi alkaa olemaan ohitse

Pitää pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan venettä kotipihalle, tai halliin.
Talven ajaksi on monenlaista pikku puuhastelua tiedossa. Saas nähdä, mitä sitä tulee värkkäiltyä...

Eilen 10.9.17 oli melkoinen myräkkä. Keskituuli vaihteli 8-10m/s ja puuskat olivat ~14m/s. Keli tuntui kovemmalta, mitä mittarit näyttivät.
Ihme homma, että itätuulikin saa melkoisen aallokon aikaiseksi. Aaltopoijun mukaan Perämerellä oli 1,2 keskiaalto ja yksittäinen aalto parhaimmillaan vajaa 3m korkuinen.

Syyshuollon yhteydessä tein seuraavat hommat:

- Veneen pesu pesuaineella ja pohjan pesu oksaalihapolla.
- Sinkkien puhdistaminen.
- Köysien pesu makealla vedellä.
- Merivesipuolen tyhjentäminen (lämmönvaihtimet, sekä pakoputki) ja glykoliajo 15 litralla glykolia (long-life). Pakoputkesta tulevan glykolin pakkasenkeston mittaus tämän jälkeen.
- Merivesisuodattimen puhdistus.
- Läpivientiventtiilien suojaaminen glykolilla ja hanat puoliasentoon.
- Moottoriöljyn (long-life) ja öljynsuodattimen vaihto.
- Dieselsuodattimien vaihto.
- Vaihteistoöljynvaihto, sekä vaihteiston öljyhuuhtelu öljynvaihdon yhteydessä.
- Painevesijärjestelmän tyhjennys paineilmalla, sekä lämminvesivaraajan tyhjennys.
- Wc:n glykoliajo. Tässä on monta koulukuntaa, mutta olen tämän tehnyt aina onnistuneesti glykolilla.
- Veneen tyhjennys tavaroista, sekä patjojen nosto ja kaikkien luukkujen jättäminen auki.
- Kosteudenpoistajat molempiin hytteihin.
- Akut varattu täyteen, vaikka nämä 99%:n todennäköisyydellä meneekin vaihtoon.
- Sähköjärjestelmän testaus-> kaikki toimii.
- Keväällä ajattelin lisätä Redline water wetter lisäaineen makeavesipuolelle. Tarkoitus on ensikesänä ajaa useampia tunteja raskaalla kuormalla, niin annetaan moottorille lisää eliaikaa tuolla lisäaineella...

Piti tehdä näin syksyllä vielä kaiteiden irrotus ja uudelleen asennus, sekä parin vetouran asennus takakannelle.
Tiivisteliimana käytin hyväksi havaittua marine sealantia, jota olen käyttänyt muissakin veneissä.
Nyt on "tiivistelyprojekti" ohi ja kaikki läpimenokohdat on käyty läpi.

Kaikki verhot menee uusiksi ensi kevääseen mennessä.






lauantai 19. elokuuta 2017

Veneilyvideot


Ajattelin laittaa tähän parit veneilyvideot, joita tulee kuvattua joskus säännöllisen epäsäännölliseen tahtiin...

KIITOKSET kuvaajille joistakin pätkistä 😉

Oulun eteläsataman livekameraan pääset TÄSTÄ
Telakkasäätiön livekameraan pääset TÄSTÄ
Ruåtsin kaupunkien livekameroita, seassa pari rannikkokameraa TÄÄLLÄ
Suomen puolelta ei oikein tahdo löytyä kameroita yhdeltä selkeältä listalta. Näkis vähän, minne ajelis...



30.7.2017



25.8.2017. Kaveri päästelee Finmar Family 800:lla vieressä...
25.8.2017. Tuulilaseihin laitettu just lasinpinnoite...


8.9.2017 Oulun edustalla. Viimeisimpiä veneretkiä, ennen telakointia.

 8.9.2017 Oulu.

Varjakansaari, Kropsu, Kattilankalla, Röyttä.  👍 . Kaverin kuvaama.
 Ilmat oli joka kerralla, kuin morsian! 😆

Kropsu 31.5/ 8.6.2018. Harmi, ettei kuvattu alkumatkasta isompien aaltojen aikaan.

Härkäletto 17.6.2018

Renskär 1.7.18
Näitä uiskenteli veneen ympärillä...
Kropsu 9.7.2018

Toisen maailmansodan aikana hyvinkin yleinen lelu...


Ruotsinreissu 2018

torstai 10. elokuuta 2017

Hyvissä ajoin valmistautumista talvihuoltoon

Ajattelin huoltaa veneen tänä vuonna hyvissä ajoin vedessä, enkä maissa.
Ostelen osat valmiiksi syksyä varten

Otin moottoritilassa hieman selvää tarvittavista osista ja katselin vähän päivitystä kaipaavia kohteita.
Samassa silmään pisti ihan loppuun kulunut laturin/ vesipumpun remmi, joka piti hakea kotimatkalla kainaloon. Samalla tilailin suodattimet ja varmistin, että oikeaa öljyä löytyy hyllystä.

Moottoriöljynä käytän Mobil Delvac MX Esp 15w40- öljyä. Tätä menee tasan 7l.

Vaihteistoöljynä Mobil atf 220. Tilavuus 1,2-1,3l. Öljymäärä tarkistetaan kbw-21 vaihteistosta kiertämättä mittatikkua kiinni.
Öljymäärän mittaus kiertämällä tikku kiinni päädytään siihen tilanteeseen, että öljytaso on hädintuskin alarajalla...
Vaihteistoöljyn vaihtoväli on 50h kasauksesta ja sitten 150h välein. Öljymäärän tarkistus 1kk:n välein.
Vaihteiston ulina joillakin kierrosluvuilla, sekä kytkimen "on/off" toiminta kertoo öljynvaihdon ajankohdan olevan heti käsillä...
Terävähkö "vihellys" taas kuuluu asiaan, joka yleensä johtuu potkurinlavoista tietyllä (matalalla 1000-1500rpm) kierrosluvulla.
Jotkut viilailevat potkurin jättöreunaa saadakseen tuon kimeän vihellyksen katoamaan. Minua tuo ei ole häirinnyt, kun tuo ilmaantuu jossain ~5kn nopeusalueella.

Sain vaihdettua 31.8.17 moottoriöljyt, sekä öljy- ja dieselsuodattimet. Tunteja kertynyt moottorille 677h ja tänä kesänä tähän mennessä ajotunteja tullut ~55h.
Öljynvaihto ei onnistu perinteisin menetelmin mittatikun putken kautta imemällä. Putken päädyssä on bajonettiliitin ja itse imuputki ei mene mitenkään öljypohjan pohjaan saakka. Näin saa imettyä maksimissaan pari litraa moottoriöljyä pois. Tiivistämällä mittatikun putki öljyimurin putkeen saa loput öljyt imettyä alipaineen ansiosta pois.

Öljynpaineiden kuuluu olla ~3,5-4,5bar ja nyt laadukkaiden öljyjen ja suodattimen ansiosta paineet on tyhjäkäynnilläkin 4bar hujakoilla ja isommilla kierroksilla heti 4,5bar.
Ennen näin ei ollut, vaan paineet putosivat 3bar tietämille tyhjäkäynnillä.


Veneessä on vielä tällainen separaattori/ vedenerotin. Lucas Cav 5836B250. Tämä lähtee, koska tässä ei ole lasikuppia. Kierre on 1/2"-20 Unf. Tankilta tuleva polttoaineletku 8mm ja suodattimelta lähtevä 8mm.

Tilasin vedenerottajaksi/ esisuodattimeksi Separ SWK 2000-5:n. Suodatinelementin vaihto on huomattavasti siistimpi työ tehdä, kun se tehdään yläkautta ja tämän vedenerotuskyky on erittäin hyvä: 99,9%.
Separiin saa eri karkeudella olevia hienosuodattimia.
Otin 30 micronin hienosuodattimia varalle ja samalla karkeudella oleva on paikallaan tässä Separissa. Läpivirtauskapasiteetti on 300l/h.
Tässä hyvä testifilmi vedenerottimen toiminnasta: KLIKKAA
Lisätiedot: Täältä
Toimintaperiaatefilmi: Täällä



Varsinainen polttoainesuodatin, joka sijaitsee moottorin kyljessä. Pohjassa on kierre varoitusvalon tunnistimelle. Tätä saa tarvikkeenakin, koska samaa suodatintyyppiä käytetään monissa autoissa. Vaihto 300h välein.
Tähän tilalle sopii Meyle 42-14 323 0001 jonka aion laittaa, tai vaikkapa M-Filter MP470 menee myös.





Öljynsuodatin, jota löytyy tarvikkeena helposti. Monessa automerkissä käytetään juuri samaa suodatintyyppiä. Vaihto 300h välein tässäkin. Tälle tarvikkeena tilalle Bosch P2016, jonka laitan. Toinen merkki, vaikkapa M-Filter MH348 sopii myös.


Termostaatti. Avautumislämpötila 75-78°, kokonaan auki 90°. Avautuu +8mm. Tarkista 500h välein, vaihda 2000h välein/ joka vuosi, kumpi tulee ensin täyteen. Lämpömittarin lisäksi kojelaudassa on summeri+merkkivalo, jotka aktivoituvat 93~97° ja sammuvat 88°, minuutin viiveellä.



Impelleri, tuotto 3250l/h. Vaihto 500h välein/ tarvittaessa. Sattui olemaan tuuria matkassa, sillä aiemman veneen tuliterä varaimpelleri oli juuri sopiva: Cef:500107.GT.





Laturin/ vesipumpun hihna, jonka tilalle ostin hammastetun 10x1175- hihnan, joka on hieman alkuperäistä hihnaa lyhyempi. Hammastuksella aikaansaadaan parempi tehonsiirtokyky, sekä pidempi käyttöikä.

Tämäkin kuuluu 150h huoltoon. Jää monilla tekemättä...
Kannattaa pitää myös huoli siitä, että puolentunnin uppouma-ajelun jälkeen ajaa vähintään muutaman minuutin kierrosalueella ~3000rpm. Tämä on Yanmarin suositus, että turbo pysyy puhtaana ja toimii oikein.














maanantai 31. heinäkuuta 2017

Liesitason vaihto

Veneessä oli kiinni veistämöllä asennettu ja helppokäyttöinen Wallas Safeflame 900- liesi.
Liesi kuitenkin tahtoi olla hitaanlainen lämpenemään ja jätti muutaman kerran kokonaan lämpenemättä.

Liesi on ollut todella vähällä käytöllä, mikä ei aina ole hyvä asia.

Tutkittuani liettä saaressa paikansin vian polttoainepumppuun.
Pumppu ei jaksanut nostaa kunnolla polttoainetta.
Puhaltaessa lieden tankkiin ylipaineen paluuletkun ollessa irti, sai polttoainetta menemään keittimeen ja keittimen heti lämpimäksi.
Puhdistin pumppua pakkosyöttämällä spriitä imuletkun kautta pumppuun ja sain hieman tehoja pumppuun, mutta heikoin tuloksin.
Polttoainetta nousee putkessa noin 5mm/ sykäys, kun ainetta pitäisi virrata paljon enemmän (~20mm/ sykäys).

Liedessä on vanhan mallin purettava polttoainepumppu, jonka saa purettua osiin ja korjattua. Osia ei saa, mutta monesti pelkkä puhdistelu auttaa. Uusi pumppu maksaa vajaa 200€ ja samalla on hyvä vaihtaa huoltosarja (35-50€), vaikka keitin ei olekaan muuten vielä oireillut.

Ajattelin olla korjailematta liettä sen enempää ja laittaa yli tuplasti tehokkaamman liesitason.
Lieden alapuolella olevasta kaapista lähti polttoainetankki ja ruoanlaittovälineet saivat samalla tilaa.

Uusi liesi on Dometic Origo A200-mallia, jossa on ollut vuosina 2010/2011 bonuksena sähkösytytys, mutta myöhemmin tämä toiminto on poistunut tuotannosta.

Lieteen saa tilattua lisävarusteina kattilanpitimet sivuille ja lasikannen, tai vaikkapa leikkuulaudan päälle. En nähnyt näitä tarpeellisiksi. Aiempaan veneeseen (LINKKI) tuli kans uusittua liesitaso ja ilman kattilanpitimiä pärjättiin. Lasikannen päälläkään ei tullut loppujenlopuksi säilytettyä mitään, eikä kannesta oikein ollut hyötyä..

Eipä tuo oikeastaan ole homma, eikä mikään asentaa Wallaksen kattilanpitimiä Origoon...Katsotaan nyt...

Vanha liesitaso Wallas Safeflame 900 vielä paikallaan.


Uusi liesitaso Dometic Origo A200.



Wallas poistettu...


Uusi liesitaso paikallaan. Liesi on todella nopea, verrattuna entiseen.

Spriipatruunat voi ottaa pois lieden ollessa alhaalla, tai lieden ollessa tuettuna oikealla puolella sijaitsevalla tukiraudalla, kuten tässä kuvassa.


Tein lieden taakse ruostumattomasta vielä tuollaisen lämpö/ roiskesuojan ja hioin sen mataksi.

















sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Pari tankillista ajettu ja mietinnässä perävene, tai jolla

Olen ollut veneeseen todella tyytyväinen.

Merellä on tullut oltua paljon ja monenlaisia kelejä koettu.
Nyt varustelulistalla on jolla, tai vastaava alle 3-metrinen perävene. Pienikokoinen perävene siksi, että jolla mahtuu olemaan poikittain veneen perässä tukkimatta naapureiden aisapaikkoja.

Saapaskarin saunamökin ranta on nyt ruopattu ja äkkisyvä...

Kattilankallassa porukalla...
Röytän Elojuhlilla 2017. Odotellaan tässä vielä muutamien kavereiden veneitä laituriin. Kaikki laiturit olivat lopulta ihan täynnä. Oltiin sellaisella reilun tusinan henkilön porukalla, useamman veneen voimin ja hauskaa oli. Saunakin lämmitettiin joka ilta, grillikatoksen keittiön lisäksi...
Juhlatilaan tuli lisää kavereita ja meitä oli lopulta aika mukavan kokoinen kööri iltaa viettämässä. Juhlatilan dj:kin saatiin pienen suostuttelun lomittamana pitämään bileitä yllä jonnekin aamyön tunneille asti 👌
Toivottavasti saadaan taas tulevaisuudessa kaikki järkättyä työkiireet sivummalle ja päästään vähintäänkin samalla porukalla uudestaan.

Elojuhlien jälkeen porukalla Kropsussa. Oma vene takana piilossa...Oikeanpuolimmaisessa veneessä on maailman paras sauna.

Joku tämäntapainen jolla pariheppaisella koneella vois toimia saarten lähistöillä kalastelussa ja joidenkin saarien rantautumisveneenä. Kovapohjainen kumivenekin kävi mielessä, mutta koiran kanssa liikkuessa kumivene jää pois vaihtoehdoista...

Venelaukkuun täydennystä... Tuli tilattua Kiinasta tuollainen mukanakulkeva invertteri, että saa ladattua järkkärin akkuja, sekä käytettyä joitakin 230v-laitteita. Tässä on universaali pistorasia. Kovin suurta käyttöä ei ole ollut koko veneilyni aikana näille, joten en asenna tätä kiinteästi. Tämä saa kulkea muidenkin mukanakulkevien tavaroiden seassa veneilylaukussa...